7/25/09


جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران - جنوب کالیفرنیا

همبستگی‌ با جنبش جهانی‌ برای پشتیبانی از خیزش ملت ایران در راه دمکراسی


7/12/09

بیانیه اعلام و دعوت به اعتصاب غذا در برابر سازمان ملل

بیانیه اعلام و دعوت به اعتصاب غذا در برابر سازمان ملل

مردم شریف ایران با حضور گسترده خود در انتخابات ۲۲ خرداد نشان دادند که علی رغم نقایص اساسی نظام انتخاباتی در ایران ترجیح می دهند که سرنوشت خود را به شیوه های مسالمت آمیز و دموکراتیک تغییر دهند. متأسفانه دولت حاکم بر ایران حق مشارکت مؤثر شهروندان ایرانی را در تعیین سرنوشت شان پاس نداشت و با تقلبی گسترده این حق اساسی مردم ایران را به نحو گسترده نقض کرد، و آشکارا علیه مردم خود دست به کودتا زد. و تأسف بیشتر آنکه دولت برآمده از کودتا در برابر موج اعتراضات گسترده اما آرام و صلح جویانه مردم نسبت به نقض آشکار حقوق اساسی شان دست به سرکوبی بسیار خشونت آمیز و بی رحمانه زده است و شمار زیادی از فعالان سیاسی، روشنفکران، روزنامه نگاران، و مردم عادی در خیابانها را بر خلاف رویه های قانونی بازداشت و راهی سلولهای انفرادی کرده است، و بنا به اطلاعات موثق آنها را تحت انواع فشارهای شدید روحی و جسمانی قرار می دهد تا به جرائم ناکرده اعتراف کنند.

ما امضا کنندگان این نامه برای اعلام پشتیبانی از جنبش سبز مردم ایران، محکوم کردن تقلب گسترده درانتخابات، سرکوب بی رحمانه اعتراضات مردمی، و بازداشت غیرقانونی صدها شهروند و فعال سیاسی و اجتماعی در ایران به مدّت سه روز از 31 تیر تا 2 مرداد ماه (22 تا 24 جولای) در برابر مقر سازمان ملل متحد در نیویورک دست به اعتصاب غذا خواهیم زد تا صدای مظلومیت مردم شریف ایران زمین را به گوش جهانیان برسانیم، و از اعضای مسؤول جامعه جهانی بخواهیم که مصرانه و بجدّ از دولت جمهوری اسلامی بخواهند که تمامی بازداشت شدگان را بسرعت و بدون هیچ قید و شرطی آزاد نمایند. با توجه به وضعیت نگران کننده ی در معرض خطر بودن جان و سلامتی بازداشت شدگان اخیر، خواستار دیدار نماینده ی دبیر کل سازمان ملل متحد با بازداشت شدگان و آزادی فوری نامبردگان هستیم.

همچنین ما امضا کنندگان این نامه از تمامی هموطنان مقیم آمریکا دعوت می کنیم که برای اعلام حمایت خود از جنبش سبز مردم ایران، و نیز اعلام همبستگی با بازداشت شدگان اعتراضات هفته های اخیر در ایران در تاریخهای یاد شده به این همایش اعتراضی در برابر مقر سازمان ملل متحد بپیوندد، و سفیر و صدای رسای هموطنان خود در این روزهای حساس و دشوار باشند.

امضا کنندگان:

1- عبدالعلی بازرگان. 2- محمد برقعی3- حسین بشیریه . 4- علی بنوعزیزی. 5- نیره توحیدی. 6- فاطمه حقیقت جو. 7- حمید دباشی. 8- مصطفی رخ صفت. 9- علی رضایی. 10- احمد صدری. 11- محمود صدری. 12- کاظم علمداری. 13- عبدی کلانتری. 14- رضا فانی یزدی.15- نهضت فرنودی. 16- منصور فرهنگ. 17- احمد کریمی حکاک. 18- حسین کمالی. 19- مهرانگیز کار. 20- اکبر گنجی. 21- ابراهیم سلطانی. 22- علی میر سپاسی. 23- مجید محمدی. 24- مهرداد مشایخی. 25- آرش نراقی. 26- شیرین نشاط. 27- نادر هاشمی.

حمایت کنندگان:

1- طاهر احمدزاده. 2- یرواند آبراهامیان. 3- ژانت آفاری. 4- مهرزاد بروجردی.5- شهرنوش پارسی پور. 6- عبدالکریم سروش. 7- معصومه شفیعی 8- محسن قائم مقام. 9- علی قدسی. 10- علی کشتگر. 11- محسن مخملباف. 12- رضا معینی. 13- موسوی خوئینی ها. 14- محمد رضا نیکفر. 15- سهیلا وحدتی. 16- حسن یوسفی اشکوری.

7/10/09

عفو بین‌الملل

فراخوان فوری

زندانیان سیاسی هنوز در بازداشت مانده اند

حداقل هشت رهبر سیاسی هنوز در بازداشت مقامات ایرانی مانده اند، که دو نفر از آنها در بیمارستان تحت نظر به سر می برند. ابراهیم یزدی آزاد شده است. آنها زندانیان وجدانی هستند که صرفا به خاطر بیان مسالمت آمیز نظریاتشان، از جمله در باره انتخابات، در زندان هستند.

هفت نفر از هشت رهبر سیاسی که در روز 16 ژوئن 2009 در ارتباط با نظریات متصورشان در باره انتخابات مورد مناقشه ریاست جمهوری که در تاریخ 22 ژوئن برگزار شد، یا ارتباطشان با رئیس جمهور قبلی محمد خاتمی، در تهران دستگیر شده اند، هنوز در بازداشت به سر می برند. علاوه بر افراد مذکور در فراخوان (به شرح زیر) ، محسن میردامادی، نماینده سابق مجلس و عضو ارشد جبهه مشارکت اسلامی نیز در روز 13 ژوئن دستگیر شد. ابراهیم یزدی در روز 19 ژوئن آزاد شد و به بیمارستانی در تهران بازگشت که در حین انجام آزمایش ها در آنجا دستگیر شده بود.

سعید حجاریان، عضو سابق شورای شهر و مشاور رئیس جمهور محمد خاتمی و یک روزنامه نگار جستجوگر، در روز 3 ژوئیه یا در همان حدود از زندان اوین به بیمارستانی تحت کنترل نیروهای امنیتی منتقل شد. سعید حجاریان پس از سوءقصدی در سال 2000 به علت معلولیت ناگزیر از استفاده از صندلی چرخدار بوده است. همسر او یک بار در بیمارستان با او دیدار کرده است. در طی آن دیدار، سعید حجاریان به او گفت که داروهایی را که همسرش دو روز پس از دستگیریش به زندان تحویل داده بود، به او داده اند. در روز دیدار، فشار خون او بالا بود اما به خاطرآن تحت مداوای خاصی قرار نداشت؛ او از لحاظ روحی نیز در وضع بدی قرار داشت. او روزانه به داروهای تخصصی و فیزیوتراپی نیاز دارد که ظاهرا از او دریغ می شود. محسن امین زاده نیز در روز 4 ژوئیه به دلایلی که برای عفو بین الملل نامعلوم است به بیمارستانی در تهران منتقل شده است. هر دو نفر هنوز در بازداشت هستند.

در روز 4 ژوئیه، وکیل محمد علی ابطحی، محسن امین زاده، بهزاد نبوی، عبدالله رمضانزاده، مصطفی تاجزاده و محسن میردامادی گفت که به او اجازه ملاقات با موکلینش داده نشده است. او اضافه کرد که تفهیم اتهام به آنها قریب الوقوع است و آنها به اقدام علیه «امنیت ملی» متهم و پرونده آنها به دادگاه انقلاب ارجاع خواهد شد. خانواده هیچ یک از این افراد اجازه ملاقات با آنها را دریافت نکرده است. هیچ اطلاعی در باره محمد توسلی در دست نیست.

لطفا هر چه سریعتر نامه هایی به فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه یا به زبان خودتان بفرستید و:

* از مقامات بخواهید فورا و بدون قید وشرط رهبران و فعالان سیاسی (نام آنها را ذکر کنید) را و نیز همه افرادی دیگری را آزاد کنند که به خاطر نظریات مسالمت آمیز خود، از جمله در باره نتیجه انتخابات، دستگیر شده اند، زیرا آنها زندانیان وجدانی هستند؛
* تاکید کنید که دسترسی آنها به خانواده ها و وکلای دلخواه خود و نیزهرگونه مراقبت پزشکی ضروری فورا تضمین شود و آنها تحت شکنجه و دیگر اذیت و آزارها قرار نگیرند.


نامه­ها را پیش از 19 آگوست 2009 به مقامات زیر بفرستید:

و رونوشت به:

وزیر کشور

صادق محصولی

وزارت کشور

خیابان دکتر فاطمی

تهران، جمهوری اسلامی ایران

فکس: 203 6650 21 98+ 547 8899 21 98+

203 8896 21 98+



رئیس قوه قضاییه

آیت الله محمود هاشمی شاهرودی

حوزه ریاست قوه قضاییه

خیابان پاستور، خیابان ولی عصر، پایین تر از سه راه جمهوری، تهران کد پستی 1316814737، جمهوری اسلامی ایران

پست الکترونیکی: shahroudi@dadgostary-tehran.ir (در قسمت موضوع بنویسید: خدمت آیت الله شاهرودی)

عنوان: جناب آقای



رهبر جمهوری اسلامی ایران

آیت الله سید علی خامنه ای

دفتر مقام رهبری

خیابان جمهوری اسلامی، خیابان شهید کشور دوست، تهران، جمهوری اسلامی ایران

پست الکترونیکی: info_leader@leader.ir

از طریق تارنمای: (انگلیسی) http://www.leader.ir/langs/en/index.php?p=letter

(فارسی) http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=letter

عنوان: جناب آقای آیت الله

و نمایندگان دیپلماتیک ایران در کشور خودتان.

در صورتی که بخواهید پس ازتاریخ بالا نامه بفرستید، از دبیرخانه عفو بین الملل یا دفتر عفو بین الملل بخش خودتان سوال کنید.


این اولین روزآمدسازی فراخوان فوری 09/159، شماره نمایه

MDE 13/058/2009 است.

اطلاعات بیشتر

در روزهای پس از 13 ژوئن که پیروزی رئیس جمهور احمدی نژاد در انتخابات روز پیش از آن اعلام شد، که مورد مخالفت صدهاهزار نفر از ایرانیان قرار گرفته است، مقامات ایرانی محدودیت های شدیدی بر آزادی بیان، تشکل و تجمع برقرار کرده اند. نیروهای امنیتی شامل نیروی شبه نظامی بسیج در سطحی گسترده به خیابان ها گسیل شده اند؛ دسترسی به اینترنت و تلفن های همراه گاهی مسدود یا به شدت دچار وقفه شده است. نشریات ایرانی از انتشار اطلاعات در باره ناآرامی سراسری در پی اعلام نتیجه منع شده اند. روزنامه نگاران از حضور در خیابان ها ممنوع شده اند، ویزای آنها تمدید نشد و برخی از خبرنگاران خارجی دستگیر یا از کشور اخراج شده اند.

بنا به اطلاعیه های رسمی که عفو بین الملل ثبت کرده است، از روز 12 ژوئن نیروی انتظامی و نیروهای بسیج حداقل 2277 نفر را در سراسر ایران در طی تظاهرات یا پس از آن دستگیر کرده اند. این عده شامل شخصیت های برجسته سیاسی نزدیک به میر حسین موسوی، نامزد انتخاباتی دیگر مهدی کروبی و رئیس جمهور سابق خاتمی که از مبارزه انتخاباتی میرحسین موسوی حمایت کرد، هستند. برخی از مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران نیز بازداشت شده اند. در روز 16 ژوئیه، وکیل و مدافع حقوق بشر عبدالفتاح سلطانی نیز دستگیر و بازداشت شد (لطفا نگاه کنید به فراخوان فوری 09/160، MDE 13/059/2009، 19 ژوئیه 2009: http://www.amnesty.org/en/library/info/MDE13/059/2009/en). روزنامه نگار عیسی سحرخیز در روز 4 ژوئیه دستگیر و به محل نامعلومی انتقال یافت (لطفا نگاه کنید به فراخوان فوری 09/181،MDE 13/067/2009، 6 ژوئیه 2009: http://www.amnesty.org/en/library/info/MDE13/067/2009/en).

در روز 24 ژوئن، 70 استاد دانشگاه با میرحسین موسوی دیدار کردند و پس از خروج از دفتر او دستگیر شدند. همه آنها به جز چهار نفر بعدا آزاد شدند. دکتر قربان بهزادیان، رئیس مبارزه انتخاباتی میرحسین موسوی، و اردشیر امیر ارجمند، استاد حقوق دردانشگاه شهید بهشتی از جمله کسانی هستند که هنوز در بازداشت به سر می برند. صدها نفر دیگر در طی تظاهرات علیه نتیجه انتخابات، که با استفاده مفرط از زور و خشونت روبرو شده، دستگیر شده اند. بسیاری کتک خورده اند و، بنا به اعلام مقامات، حداقل 21 نفر کشته شده اند، گرچه تعداد واقعی احتمالا بیشتر است.

در بازداشت: محمد علی ابطحی، محسن امین زاده، بهزاد نبوی، عبدالله رمضانزاده، مصطفی تاجزاده و محسن میردامادی، محمد توسلی، سعید حجاریان

7/8/09

سوم مرداد ماه 1388: روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران

سوم مرداد ماه 1388: روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران

17 تیرماه 1388- فعالان حقوق بشربطور هماهنگ روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران را برای تاریخ سوم مرداد ماه سازماندهی کرده اند تا در آن خواستار رعایت حقوق بشر مردم ایران شوند. آنها همچنین برای ابراز همبستگی جهانی خود با جنبش حقوق شهروندی مردم در ایران دست به تظاهرات خواهند زد. سازمان های عمده حقوق بشری از حامیان این اقدام روز جهانی هستند.

در سراسر جهان، مردم برای همبستگی با مردم ایران تجمع خواهند کرد. بیش از یک ماه است مردمی که در تجمعات مسالمت آمیز خواهان حقوق خود هستند مورد سرکوب های گسترده دولتی قرارمی گیرند. بسیاری از مردم در خیابان ها کشته شدند، چند صد نفر در خیابان ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مجروح شده اند و بنظر می رسد که حداقل 2000 نفر بازداشت شده اند.

روز جهانی اقدام در دفاع از حقوق بشر مردم ایران وابسته به هیچ گروه و برنامه سیاسی نیست و هدف آن تضمین حقوق مردم ایران است که بطور جهانی به رسمیت شناخته شده است.

برگزار کنندگان این روز جهانی اقدام بر این باروند که مسائل سیاسی پیش روی ایران تنها توسط مردم ایران قابل حل است اما سرکوب خشونت بار حقوق تضمین شده بشر مردم ایران دغدغه همه مردم جهان است.

روز اقدام جهانی حقوق بشر مردم ایران برای دستیابی به این خواسته ها برگزار می شود:

1. جامعه جهانی این موضوع را که حقوق بشر مردم ایران یک دغدغه جهانی است، تائید می کند و تاکید می کند که دبیر کل سازمان ملل متحد باید برای بررسی وضعیت زندانیان و تعداد بسیار زیاد ناپدیدشدگان هئیتی را فورا به ایران اعزام کند.

2. همه زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله روزنامه نگاران، دانشجویان و فعالان جامعه مدنی باید بدون قید و شرط و فورا آزاد شوند.

3. به خشونت های دولتی و مورد حمایت دولت باید پایان داده شود و دولت برای جنایاتی که اتفاق افتاده باید پاسخگو باشد، و

4. آزادی تجمع، آزادی بیان و آزادی مطبوعات که در قانون اساسی ایران تضمین شده و از الزامات بین المللی ایران تحت پیمان ها و میثاق های بین المللی است، باید تامین شود.

حامیان روز جهانی اقدام عبارتند از: شیرین عبادی؛ برنده جایزه صلح نوبل، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (ال دی دی اچ آی)، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، دیده بان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، عفو بین الملل- امریکا، ابتکار زنان برنده جایزه صلح، و مروجان حقوق بشر امید.

برای اطلاعات بیشتر با هادی قائمی، با ایمیل united4iran@gmail.com تماس بگیرید.

برای آخرین اطلاعات و شهرهایی که تظاهرات روز اقدام جهانی در آنها برگزار می شود، به وب سایت www.united4iran.com مراجعه کنید.