8/19/08

اعدام سازمان يافته ترين شکل قتل عمد است


برگرفته از سايت آزادي برابري
۲۵ مرداد ۱۳۸۷

اعدام سازمان يافته ترين شکل قتل عمد است که نماينده ي طبقات حاکم يعتي دولت، براي سرکوب تخطي کنان از نظم موجود بر اساس قانون و توسط پليسي مرتکب مي شود که سرتاپا تامين کننده منافع طبقات حاکم است. اعدام کارکردي جز سرکوب طبقات ندارد.
حکومت اسلامي در طول 30 سال حکومت خويش بيش از سي هزار نفر را اعدام کرده است که اکثر آنها زندانيان سياسي بوده اند. تنها در مرداد و شهريور 67 بيش از پنج هزار نفر از مبارزين سياسي در زندانهاي رژيم اعدام شدند. پس از پايان جنگ و پذيرش قطع نامه و شکست شعارهاي ايدئولوژيک نظام، رژيم که به شدت نگران شورشهاي داخلي و اپوزوسيون چپ در زندانها بود دست به کشتار مبارزين سياسي زد.
اکنون نيز در پي خيزش جنبشهاي اجتماعي کارگران، زنان، دانشجويان، معلمان، قوميت ها و ديگر نيروهاي مترقي و از ديگرسو بحران هسته اي و سياست هاي جنگ طلبانه و آتش افروزانه حاکميت که تحريم هاي پي در پي را ايجاد کرده، وضعيت وخيم اقتصادي، تورم و سهميه بنديبنزين حاکميت نياز به سرکوب و ايجاد فضاي پليسي امنيتي پيدا کرده است به طوريکه در چند ماه گذشته شاهد اعدام هاي دسته جمعي و در ملاء عام بسياري تحت عنوان مبارزه با «اراذل و اوباش» بوده ايم. بيشتر اين افراد ساکن مناطقي حاشيه اي بودند که نارضايتي در آنجا از حد گذشته بود و حکومت قصد آن داشت هر چه سريع تر به هر بهانه اي آنها را کنترل کند.
رفتار تحقير آميز با دستگير شدگان و نقض آشکار حقوق اوليه انساني آنها تا جائيکه رئيس پليس تهران در مصاحبه اي صراحتاً رعايت حقوقشهروندي در مورد آنها را غير ضروري دانست و مرگ 6 تن از بازداشت شدگان به خاطر شرايط بسيار سخت نگهداري در کهريزک در حين بازداشت ، اعدام بدون برگزاري دادگاه علني افرادي که بدون هيچ دليل متهم به بمب گذاري در اهواز شدند، اعدام همجنس گرايان و رفتارهاي توهين آميز با جوانان و شهروندان عادي و دخالت در شخصي ترين امور زندگي و بسياري ديگر از رفتارهاي تند وخشن حاکميت نشان از سناريويي به جز ايجاد امنيت اجتماعي مي داد.
افرادي که با عنوان اراذل و اوباش اعدام شدند تاولهاي چرکين 30 سال حکومت اسلام سياسي و شکاف طبقاتي عظيم و فقر و فلاکت در اينمملکت بودند. اين افراد که غالباً محروم از ابتدايي ترين امکانات زندگي و آموزشي بودند حاشيه نشين هايي بودند که فقر، فحشا، اعتياد و جنايت حرف اول را در زندگي آنها مي زد. آنها قرباني ساز و کارهاي حاکم بر اين جامعه بودند. حال همين جامعه و حکومتي که خود آنها را به وجود آورده بود، اعدامشان کرد. جامعه با مجازات اعدام دو بار از آنها انتقام گرفت! نخست با محروم کردن آنها از امکانات اوليه مادي که بايد براي او وجود مي داشت و دوم با اجراي حکم اعدام.
نگاهي گذرا به سن و جايگاه طبقاتي اين افراد صحت اين مدعا را ثابت مي کند. اکثر اين اعدام شدگان هم سن انقلاب بودند. يعني جوانانيبيست و چند ساله که تحت حاکميت حکومت اسلامي به اين وضع دچار شده بودند، وگرنه چرا در مورد پرونده هاي اختلاس و کلاهبرداريهاي ميلياردي سرمايه داران و دولتمردان که زندگي هزاران نفر را نابود مي کند هيچ حساسيتي وجود ندارد؟ چرا مافياهاي ترانزيت مواد مخدر شناسايي نمي شوند؟ چرا متجاوزين به زهرا کاظمي محاکمه نمي شوند؟ چرا مجازات فقط در مورد طبقات پايين دست اجرا مي شود؟
تعداد اعدامها نسبت به سال قبل صد درصد افزايش داشته است. بسياري از اعدام شدگان مرتکب قتل عمد نشده بودند و اکثر آنها بدون وکيل و بدون فرصت فرجام خواهي اعدام شدند يا اساساً حتي جرم اعلام شده آنها طبق همين قانون جمهوري اسلامي هم شامل مجازات اعدام نمي شده است. اگر اراذل و اوباش اعدام شوند، معتادان تزريقي اعدام شوند، خرده فروشان موادمخدر اعدام شوند و ... پس دولت و اين دستگاه عريض و طويلش براي چيست؟ ايران هم اکنون رتبه اول اعدام نسبت به جمعيت، اعدام کودکان زير 18 سال و اعدام در ملاء عام را داراست. همچنين هنوز مجازات قرون وسطائي سنگسار در آن اجرا مي شود. اين در حاليست که در اکثر کشورهاي دنيا اعدام لغو شده و يا در حال لغو شدن مي باشد. ذهن تو خالي انسانهايي که روابط سرمايه سالار و سنت پوسيده، چيزي به نام انسانيت در وجودشان باقي نگذاشته، تنها منطق مبادله را مي فهمد. آنها بايد قتل را با قتل ديگري معامله کنند!
مسلماً هيچ کس قصد حمايت از جنايت و قتل و نا امني در جامعه را ندارد. اما مساله اين است که هيچ کس از کودکي يا به صورت ژنتيکي قاتل زاده نمي شود. اين جامعه ، محيط خشن، فقر، بي سوادي و تنش هاي موجود در جامعه است که انساني بيمار، جاني و خطرناک توليد مي کند. بايد ريشه هاي نا هنجاري اجتماعي ريشه کن شود. انسانها زاده محيط و جامعه خويشند، جامعه بايد اصلاح و انساني شود. آيا تا زمانيکه فقر، مافياي مواد مخدرو بيکاري وجود دارد چاقو کشي، اعتياد، فحشا و جنايت از بين مي رود؟
امروزه ديگر مجازات جنبه اصلاحي و بازدارنده دارد نه انتقام جويي. اما اعدام، انساني را باقي نمي گذارد تا اصلاح شود. فرد فرصت اصلاح و بازگشت به جامعه پيدا نمي کند. قتلي ديگر اتفاق مي افتد. اگر کسي گمان کند با مجازات اعدام وقوع جرم در جامعه کاهش پيدا مي کند و اعدام مايه عبرت جامعه مي شود سخت در اشتباه است. ميزان جرم و جنايت در ايران خود دليل اين مدعاست. ايران با بالاترين ميزان اعدام، بالاترين ميزان جرم و جنايت را نيز داراست. درست در ايالتهايي از آمريکا که اعدام هنوز لغو نشده، آمار جرم و جنايت بيشتر از ايالتهايي است که اعدام لغو شده است. گروهي ديگر اعدام را انتقام بازماندگان و باعث التيام دردهاي آنان مي دانند. جامعه بايد به اين نتيجه برسد که قانون نبايد خواست هاي قرباني را اجرا کند. آلام و ضربه روحي خانواده مقتول بايد به نحوي ديگر درمان يابد. جامعه بايد به خانواده مقتول ثابت کند که با او هم درد است. با قصاص قاتل فرايند قتل هاي پي در پي تکرار مي شود. قتل را نبايد با قتل پاسخ گفت. اگر فتل قانوني است و مي شود کسي را به حکم قانون کشت، کسي ديگر هم مي تواند بنا بر قانون کسي را به حکم ديگري بکشد. هر دو منفور است و بايد لغو شود. همانطور که جلوي قتل مردم را توسط افراد مي گيريم بايد جلوي قتلشان توسط دولت را هم بگيريم. اعدام تئوريزه کننده قتل و خشونت است به خصوص وقتي در ملاء عام و ميادين شهر و جلوي چشم کودکان صورت گيرد. آنگاه حاکميت به راحتي مي تواند خشونت را به سطح شهر آورده، کارگران، زنان، معلمان، دانشجويان و جوانان را کتک بزند، دو روزنامه نگار و معلم کرد را به اعدام محکوم کند، فعالين کارگري را بربايد، معلمان را اخراج کند، مردي را سنگسار کند، فعالين سياسي را همراه اراذل و اوباش اعدام کند و ...
اعدام نشانه بيماري سازمان جامعه است و نه تنها سبب ترس جانيان در جامعه نمي شود بلکه از حساسيت و کراهت اين عمل مي کاهد. تا زمانيکه دهان کف کرده، گردن شکسته و ادرار اعدامياني که از جرثقيل ها آويزانند موجب خنده و شوخي مردم شود، تا زمانيکه مردم به سوي زني يا مردي که تا نيمه در خاک است سنگ پرتاب کنند، تا زمانيکه براي ديدن مراسم اعدام دعوت نامه رسمي فرستاده شود و مردم برايحضور در صحنه اعدام و نظاره جان کندن هم نوع خويش دست و پا بشکننتد قتل و اعدام در جامعه ادامه خواهد داشت. «اين چه جامعه اي است که وسيله اي به جز جلاد براي حل مشکلاتش نمي شناسد؟!»
http://azady-barabary.com




Looking for simple solutions to your real-life financial challenges? Check out WalletPop for the latest news and information, tips and calculators.