1/24/09

دستگيري دكتر آرش و دكتر كاميار علايي

جامعه دفاع از حقوق بشر ايران- جنوب كاليفرنيا
Society for Human Rights in Iran-Southern California
اطلاعيه مطبوعاتي
٠١ \٢٠٠٩
01/22/2009
از دستگيري دكتر آرش و دكتر كاميار علايي نزديك به هفت ماه مي گذرد. در طي اينمدت برابر اظهارات والدين و وكيل آنها، اين دو بيش از دو ماه را در سلول انفرادي گذرانده اند. آنان مورد شكنجه هاي جسمي و روحي ، و انواع تهمتهاي اخلاقي قرار گرفته اند. مراكز درماني آنان تعطيل ، و سر انجام پس از هفت ماه بي اطلاعي از وضعيتشان، سخنگوي قوه قضايي جمهوري اسلامي ايران در هفته گذ شته، آنان را متهم به ارتباط با" سازمان اطلاعاتي امريكا" و عضويت در" گروه براندازي رژيم از طريق انقلاب مخملي " نمود.
دادگاه انقلاب اسلامي تهران در پشت درهاي بسته و بدون حضور وكيل و اعضا خانواده متهمان ، دكتر كاميار علايي را به٣ سال و دكتر آرش علايي را به ٦ سال زندان تحت عنوان" ارتباط با دشمنان انقلاب اسلامي" محكوم نمود.

دستگيري، زندان و شكنجه و سرانجام محاكمه برادران علايي موجي از اعتراضات گسترده در داخل و خارج از ايران را به همراه داشته است. سازمان ديده بان حقوق بشر، سازمان عفو بين الملل، فدراسيون جهاني دفاع از حقوق بشر، پزشكان مدافع حقوق بشر، اتحاديه اروپا، وزارت خارجه امريكا و بسياري از سازمانها و شخصيتهاي مدافع حقوق بشر ايران در داخل و خارج از كشور در اين اعتراض بين المللي شركت نموده خواهان آزادي اين دو پزشك از زندان و اعاده حيثت از آنان شده اند.
بنا به اظهار خانم علايي مادر زندانيان فوق كه پس از مدتها بي اطلاعي از وضعييت آنان سرانجام موفق به ديدار آنان شده است، حال جسمي و روحي آنان را بسيار نامساعد ذكر كرده است. روز دوشنبه، سی ام دی (۱۹ ژانویه) مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ضمن شرکت در یک نشست خبری، در مورد آنچه که "طراحی پروژه براندازی نرم در ایران" می خواند گفت که اعترافات اعضای این شبکه به زودی از شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران پخش خواهد شد. خانم علايي تاكيد نموده است كه فرزندان وي خود را مبرا از هر گناهي ميدانند و اعلام كرده اند كه جزبه بي گناهي خود به چيزي اعتراف نكرده اند. برا ساس گفته هاي خانم علايي فرزندان وي در زير فشار و شكنجه وادار به مصاحبه تلويزيوني تحت عنوان اعترافات شده اند.


در اعلاميه رسمي قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايران و بر اساس ماده ٥٨٠ قوانين مجازات كيفري ارتباط برادران علايي با سازمانهاي علمي و تحقيقاتي امريكا تحت عنوان" ضديت با نظام "و به "خطر انداختن امنيت ملي كشور" ذكر شده است، در حاليكه بر اساس اظهارات خود دست اندركاران جمهوري اسلامي ، همه فعاليتهاي آنان با هماهنگي مسولين ايراني انجام شده است.

دکتر کامیار علایی پایه‌گذار برنامه کلینیک‌های مثلثی در جلوگیری از گسترش ایدز در ایران و در سطح كشورهاي اسيايي است. وي پژوهشگر دانشگاه هاروارد و کارشناس بین‌المللی بهداشت ميباشد. آرش علایی نیز متخصص ایدز و اعتیاد و یکی از بنیانگذاران کلینیک‌های مثلثی برای درمان ایدز و اعتیاد در ایران است. اين دو پزشك فعاليت علمي و خدمات پزشكي خود را درسال ١٩٨٨در شهرستان كرمانشاه با تاسيس انستيتو پارس براي آموزش، درمان و پيشگيري بيماري ايدز و هپاتيت شروع كردند و به تدريچ به گسترش حيطه فعاليت خود در سطح ايران و منطقه پرداختند .

برادران علایی علاوه بر فعالیت هایشان در ایران، دوره هایی آموزشی را برای کارکنان نهادهای بهداشتی افغانستان و تاجیکستان برگزار کرده و کوشیده اند همکاری های منطقه ای را در زمینه بهداشت میان دوازده کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی ترغیب کنند. فعاليت علمي آنان در اين زمينه ها مورد توجه نهادهاي بين المللي قرار گرفت و توانستند براي گسترش خدمات و پژوهشهاي خود از كمكهاي سازمان بهداشت جهاني و برنامه همكاريهاي علمي و تحقيقاتي امريكا و بعضي از كشورهاي آسياي ميانه قرار گيرند. سازمان بهداشت جهاني در تاييد پروژه و عملكرد آنها، اين كلينيك ها را نمونه قابل اجرايي براي خاورميانه وشمال آفريقا توصيف كرده بود.


انجمن دفاع از حقوق بشر ايران- جنوب كاليفرنيا، همصدا با همه سازمانهاي مدافع حقوق بشر، نهادها و شخصيتهاي علمي در جهان، مصرانه خواستار آزادي برادران علايي بوده و از نهادهاي بين المللي، سازمانها و دولتهاي جهان مي خواهد كه به هر صورت ممكن به جمهوري اسلامي براي آزادي اين پزشكان دلسوز و شناخته شده فشار وارد نمايند.
انجمن ما از همه مدافعان حقوق بشر در ايران و جهان تقاضا دارد كه با ارسال نامه به نمايندگيهاي جمهوري اسلامي در سطح جهان، و انعكاس آن در نشريات و رسانه هاي محلي و بين المللي اعتراض خود را نسبت به دستگيري و محاكمه ناعادلانه اين پزشكان دلسوز و آزادي بدون قيد و شرط آنان ابراز دارند .
ما از دبير كل سازمان ملل متحد مصرانه تقاضا داريم كه از امكانات اين سازمان در جهت فشار به جمهوري اسلامي ايران براي آزادي بدون قيد و شرط برادران علايي استفاده نمايند


انجمن دفاع از حقوق بشر ايران- جنوب كاليفرنيا
تلفن تماس ٨١٨.٤٣٤.٩٦٩٢
سايت انجمن: http://www.shrisc.org
اي ميل: info@shrisc.org
براي كسب اطلاعات بيشتر ميتوانيد با: آزاد مراديان تماس بگيريد