3/8/09

امیر ساران زندانی سیاسی درگذشت

شماره 644-2009

16 اسفند 1387

کليد واژه ها : زندانيان سياسي

در پی انتشار اخباری پیرامون مرگ امیرحسین حشمت ساران، لحظاتی پیش خانواده وی این خبر را تأیید نمودند. امیر ساران، در حالی که در شرایط جسمانی نامساعدی به سر می برد، با بی توجهی مسئولان زندان مواجه شد. وی روز 15 اسفندماه در پی بروز عارضه سکته مغزی، به بیمارستان رجایی شهر انتقال یافت. و صبح امروز درگذشت.

مرگ این زندانی سیاسی در شرایطی صورت می گیرد که در طی دو سال گذشته، دو زندانی سیاسی دیگر، در روندی مشابه و نامعلوم در این زندان جان خود را از دست داده اند و هیچ یک از مسئولان نسبت به شرایط انها، پاسخ گو نبوده اند.

امیر ساران در سال 82 به دلیل تشکیل گروهی به نام " جبهه اتحاد ملی" بازداشت و در دادگاه انقلاب کرج به تحمل، 8 سال حبس تعزیری محکوم شد. وی که پیش از آن به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی در برابر هتل لاله تهران، از سوی دادگاه انقلاب 8 سال حبس تعلیقی دریافت نموده بود. با تبدیل حکم تعلیقی خود، به حکم تعزیری در مجموع به تحمل 16 سال حبس محکوم شد.

این زندانی سیاسی که پنجمین سال حبس خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری می کرد، طی این مدت تنها یکبار موفق به دریافت مرخصی شد. که با پایان یافتن مدت مرخصی اش توسط ماموران در منزلش بازداشت و به زندان انتقال یافت. وی در مصاحبه ای اعلام کرده بود"، از آنجا که خود را گناهکار نمی داند به زندان باز نخواهد گشت"

کمیته گزارشگران حقوق بشر، ضمن تسلیت به خانواده امیر ساران، دستگاه قضایی را مسئول مستقیم مرگ وی در زندان می داند. طیق قانون و معاهدات بین المللی، مادامی که زندانی در زندان به سر می برد، مسئولیت سلامتی وی بر عهده مسئولان زندان است.

با این حال، در ایران، مسئولان زندان، به تنها چیزی که اهمیت نمیدهند، جان زندانیان و به خصوص زندانیان سیاسی است.

کمیته گزارشگران حقوق بشر