12/18/08

عناد دستگاه قضایی با محمدصدیق کبودوند ادامه دارد


عناد دستگاه قضایی با محمدصدیق کبودوند ادامه دارد
٢٨ آذر
گزارشگران بدون مرز نگرانی عمیق خود را از شرایط بازداشت و وضعیت سلامت محمد صدیق کبودوند اعلام می دارد. در تاریخ ٢٧ آذر این روزنامه نگار برای دومین بار در زندان قربانی نارسایی قلبی شده است. در اردیبهشت ماه گذشته نیز سلامت محمدصدیق کبودوند، محروم از درمان پزشکی با خطر جدی روبرو شده بود. پری‌ناز حسنی همسر و نسرین ستوده وکیل وی به گزارشگران بدون مرز اعلام کردند شدیدا نگران سلامت او هستند.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند : " محمد صدیق کبودوند بهای دفاع از آزادی بیان و تعهدش به حقوق بشر را می‌پردازد. این روزنامه‌نگار علیرغم توصیه پزشکان درمانگاه اوین محروم از حق درمان شده است. ما از مقامات مسئول ایران می‌خواهیم که سلامت این زندانی را تضمین کنند. به خطر افتادن زندگی وی قابل پذیرش نیست، نه به بهانه عدم امکانات پزشکی و نه بدرفتاری با زندانیان که زندان اوین شهره به آن است، مرگ روزنامه‌نگار کانادایی ایرانی‌تبار زهرا کاظمی نمونه بارز آن بود."

در شبانگاه ٢٧ آذر ماه محمدصدیق کبودوند قربانی نارسایی قلبی می‌شود و به درمانگاه زندان انتقال داده می شود. به گفته همسرش بعد از معاینات در درمانگاه پزشکان درمانگاه توصیه به انتقال وی به بیمارستانی در خارج از زندان می‌کنند. که متاسفانه با مخالفت مقامات زندان مواجه می‌شود. به دلیل تعطیلات مذهبی دسترسی به مسئولان قضایی ناممکن شده است.

محمد صديق کبودوند در تاريخ ١٠ تير ماه ١٣٨٦ بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت. مدت پنج ماه در سلول های انفرادی بند ٢٠٩ و ٢٤٠ زندان اوين نگاهداری شد و از سوی مقامات امنيتي برای انحلال "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" و پذيرش " انتشار گزارش‌هایی نادرست" از سوی اين سازمان، شديدا تحت فشارهای روحی و جسمي قرار داشت. در تاريخ ٣٠ ارديبهشت ماه محمد صديق کبودوند روزنامه نگار زنداني در زندان اوين، دچار سکته خفيف مغزی شد. وی علیرغم وضعیت جسمی اش " به بهانه سپری نکردن سه سال از مدت محکومیت خود" از سوی مسئولان قضایی از مرخصی استعلاجی محروم شده است. نسرین ستوده "این امر را غیر قانونی" اعلام کرده است.

در تاریخ ٢ آبان ماه دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم یازده سال زندان محمد صدیق کبودوند را تایید کرد. این حکم در دوم تیر ماه از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به اتهام تشکیل "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" و " تبلیغ علیه نظام" صادر شده بود. پرونده از سوی وکیل مدافع این روزنامه‌نگار با تقاضای درخواست بازرسی مجدد برای رئیس دستگاه قضایی آیت‌اله شاهرودی ارسال شده است و در انتظار پاسخ ایشان هستند.