12/31/08

درخواست پنج گروه فعال در حقوق بشر :به آزار و اذیت شیرین عبادی؛ برنده جایزه صلح نوبل پایان دهید

درخواست پنج گروه فعال در حقوق بشر :به آزار و اذیت شیرین عبادی؛ برنده جایزه صلح نوبل پایان دهید
10 دی 1387 -
رادیو زمانه: پنج گروه فعال در حقوق بشر از مقام‌های ایران خواستند که به «آزار و اذیت‌های» شیرین عبادی پایان دهند. دیده‌بان حقوق بشر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH)، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) و کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه، پنج گروه حقوق‌ بشری هستند که امروز در اعتراض به تشدید فشار‌ها علیه خانم عبادی بیانیه صادر کرده‌اند.
شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل طی دو هفته گذشته از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی تحت فشار‌ قرار گرفته است. یکشنبه هفته گذشته دفتر کانون مدافعان حقوق بشر که وی اداره آن را بر عهده داشت پلمب شد و روز گذشته نیز ماموران مالیاتی تمام اسناد و مدارک کاری وی را برای «بازرسی‌های مالی» از محل کارش خارج کردند.
کنیث روث مدیر کل دیده‌بان حقوق بشر در این زمینه گفت که نگران امنیت خانم عبادی و ادامه فعالیت‌های حقوق‌بشری وی در ایران» است.
دیده‌بان حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین در مورد ادامه حملات به خانم عبادی که به اعتقاد آنها «همه اعضای جامعه مدنی را به مخاطره انداخته است» ابراز نگرانی کرده‌اند.
این دو نهاد حقوق بشری در عین حال از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که اسناد و کامپیوترهای مصادره شده را «صحیح و سالم» به خانم عبادی برگردانند و به «آزار و اذیت ایشان و همه مدافعان حقوق بشر در ایران» پایان بدهند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) که تحت عنوان «برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر» فعالیت می‌کنند نیز با صدور بیانیه‌ای «آزار و اذیت‌ها علیه عبادی» را محکوم کرده‌اند.
عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، در این رابطه اظهار داشته که: «ما نسبت به ادامه اذیت و آزار درباره خانم عبادی بسیار نگرانیم و اقدامات اخیر را در راستای پرونده سازی برای ایشان می‌دانیم.» برنامه نظارت در بیانیه خود از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که هرچه سریع‌تر «به هرگونه عمل سرکوب‌گرایانه در قبال مدافعان حقوق بشر پایان دهند.»
کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه نیز با صدور اطلاعیه‌ای پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را محکوم کرده است. این کمیته در اطلاعیه خود تصریح کرده که «چنین اقدامی از سوی هر نهاد را ناقض تعهدات ملی و بین‌المللی آن مطابق قانون اساسی و معاهدات جهانی حقوق بشر می‌داند.»