11/10/08

عشاء مومنی با قرار وثیقه آزاد شد، محبوبه کرمی و محبوبه حسین زاده تبرئه شدند


عشاء مومنی با قرار وثیقه آزاد شد، محبوبه کرمی و محبوبه حسین زاده تبرئه شدند
20 آبان 1387
مدرسه فمینیستی: عشاء مومنی، از اعضای کمپین کالیفرنیا روز دوشنبه 20 آبان آزاد شد. به گزارش سایت کمپین کالیفرنیا عشاء مومنی ساعت 5 بعد از ظهر روز دوشنبه با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است.
روجا بندری یکی دیگر از اعضای کمپین کالیفرنیا در گفتگو با رادیو زمانه روجا بندری گفت در تماسی که با خواهر خانم مومنی داشته، وی خبر آزادی این فعال حقوق زنان را تائید کرده است. وی در عین حال گفت که حال عمومی خانم مومنی خوب است. به گفته این عضو کمپین کالیفرنیا، خانم مومنی قرار است فردا (سه‌شنبه) به دادگاه مراجعه کند. وی ازعلت مراجعه خانم مومنی به دادگاه اظهار بی‌اطلاعی کرد.
روز دوشنبه ساعتی قبل از اعلام خبر آزادی عشاء مومنی خبرگزاری ایسنا از قول معاون امنيت دادسراي عمومي و انقلاب تهران گفته بود: به محض توديع وثيقه‌ي صادره براي عشا مومني، وي طي يكي دو روز آينده آزاد مي‌شود. حداد در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا، با بيان اينكه عنوان اتهامي عشا مومني، تبليغ عليه نظام است، خاطرنشان كرد: با توجه به اتمام تحقيقات مقدماتي از عشا مومني، وي با توديع وثيقه‌ي صادره، طي يكي دو روز آينده آزاد خواهد شد.
روز گذشته نیز بیش از ۹۰ نفر از اساتید و چهره های برجستۀ دانشگاهی با امضای بیانیه ای ضمن اعتراض به بازداشت عشا مومنی، از مقامات ایران خواسته بودند که سریعا به بازداشت وی خاتمه دهند و با انجام این امر حسن نیت و اعتقاد خود را به مبادلۀ فرهنگی، پاسداشت آزادیهای آکادمیک و گفتگوی آزاد نشان دهند .
در میان امضا کنندگان این نامه اسامی کسانی چون نوام چامسکی، استاد برجستۀ زبان شناسی و از روشنفکران برجستۀ جهان؛ بتی ویلیامز، برنده جایزه نوبل و بنیان گذار جنبش صلح ایرلند شمالی؛ انگوگی وا تیونگئو، نویسندۀ کنیائی و تئوری پرداز برجستۀ ادبیات پسا استعماری؛ دبورا استرین، استاد علوم کامپیوتری دانشگاه لس آنجلس و یکی از ۱۰ محقق برجستۀ جهان به انتخاب مجلۀ" پاپیولار ساینس"؛ لائری براند، مدیر مرکز روابط بین الملل دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به چشم می خورد. متن کامل این بیانیه همراه با اسامی امضا کنندگان به زودی منتشر خواهد شد.
تبرئه دو عضو کمپين يک ميليون امضا: محبوبه کرمی و محبوبه حسین زاده
به گزارش سایت تغییر برای برابری، محبوبه کرمي از اتهام اقدام عليه امنيت ملي کشور و اخلال در نظم عمومي تبرئه شد.
هوشنگ پوربابايي وکيل محبوبه کرمي با اعلام اين خبر گفت : " اين حکم از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب به من و خانم شيرين عبادي که وکلاي اين پرونده بوديم ابلاغ شده است." در حکم آمده است که به جهت فقد ادله اثباتي و با توجه به اينکه متهم اقراري در پذيرش اتهام نداشته است دادگاه دلايل دادستان را نپذيرفته و حکم به برائت از هر دو اتهام را صادر کرده است . " محبوبه کرمي در تاريخ 24 مرداد ماه سال جاري بازداشت شد و مدتي را در زندان اوين گذراند.
محبوبه حسين زاده نيز از اتهام اخلال در نظم عمومي از سوي دادگاه عمومي تبرئه شد. وی در جريان بازداشت 33 نفر از فعالان حقوق زنان در مقابل دادگاه انقلاب دستگير شده بود، ابتدا در دادگاه انقلاب محاکمه و پس از آن به دليل عدم صلاحيت دادگاه انقلاب ، در رسيدگي به جرم اخلال در نظم عمومي ، پرونده اش به دادگاه عمومي ارجاع شد، از اين دادگاه حکم تبرئه گرفت.
یک سال حبس حمیده نبوی تائید شد
به گزارش رادیو زمانه حکم یک سال حبس حمیده نبوی فعال مدنی از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر انقلاب تهران تائید شد.
فعالان حقوق بشر و دموکراسی در ایران اعلام کرده‌اند که خانم نبوی به «قصد» شرکت در مراسم بیستمین سالگرد قتل‌عام زندانیان سیاسی ۱۳۶۷ متهم و محاکمه شده است.
دادگاه بدوی، این فعال مدنی را پیش‌تر به یک سال حبس محکوم کرده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر مورد تائید قرار گرفته است.
آن‌طور که فعالان حقوق بشر اعلام کرده‌اند، خانم نبوی در اوایل هفته جاری از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زندانیان عادی و خطرناک منتقل شده است.
حمیده نبوی ۱۶ مهر ماه امسال از سوی ماموران امنیتی بازداشت و تاکنون در زندان به سر می‌برد.
خانم نبوی دومین عضو خانواده‌اش است که به حبس محکوم می‌شود. برادر وی، ظهور نبوی پیش‌تر به دلیل نوشتن سلسله مقالاتی در مجله «سرزمین آراپیائی» به پنج سال زندان محکوم شده بود.
وب‌سایت کانون زنان ایرانی هم سه‌شنبه گذشته اعلام کرده بود که سولماز ایگدر خبرنگار این وب‌سایت به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
سولماز ایگدر از فعالان اجتماعی و مدافع حقوق کودک و زنان جمعه نهم شهریور ماه همزمان با بیستمین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی در مقابل گورستان خاوران بازداشت و نوزدهم شهریورماه با تامین وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی پس از تحمل ۱۲ روز زندان انفرادی آزاد شد.