9/26/08

دستگیری ۹ نفر در درگیری مردم با ماموران

دستگیری ۹ نفر در درگیری مردم با ماموران گشت ارشاد میدان صادقیه
خبرنامه امیرکبیر
۲ مهر ۱۳۸۷
جانشین رئیس‌پلیس کشور با اشاره به دستگیری ۹ نفر از سوی ماموران گشت ارشاد در میدان صادقیه تاکید کرد: حتی بر فرض اینکه اقدام مامور پلیس فاقد ارزش‌ها باشد، آن دختر نباید مقاومت کند و دلیلی بر مقاومت در مقابل پلیس وجود ندارد.
سردار حسین ذوالفقاری در حاشیه جلسه روسای پلیس امنیت اخلاقی سراسر کشور، درخصوص نحوه برخورد ماموران گشت ارشاد در میدان صادقیه تهران که منجر به درگیری شده است، توضیح داد: به خواهری درخصوص نحوه پوشش تذکر داده شده اما این خواهر با ایجاد سر و صدا مقاومت کرده و در حین انتقال به خودروی گشت ارشاد، از همکاری ممانعت کرده است: به‌طوری‌که با ایجاد سر و صدا، افرادی در محوطه تحت تاثیر این فرد قرار گرفته و با نیروهای پلیس حاضر در محل درگیر شدند و در نهایت با حضور تعدادی از نیروهای پلیس، افرادی که با ماموران درگیر شده بودند، دستگیر شدند.
ذوالفقاری همچنین از دستگیری ۹ نفر علاوه بر دستگیری فرد مورد نظر در میدان صادقیه خبر داد و تاکید کرد: حتی بر فرض اینکه اقدام مامور پلیس فاقد ارزشها باشد، آن دختر نباید مقاومت کند و دلیلی بر مقاومت در مقابل پلیس وجود ندارد. وی با اشاره به این مثال که اگر ماموری به راننده‌ای به دلیل عبور از چراغ قرمز تذکر دهد، آیا فرد تذکر گیرنده باید از خودرو پیاده شده و یقه مامور را بگیرد؟ به خبرنگاران رسانه‌ها گفت: این موضوع را رواج ندهید؛ الحمدلله آنقدر مرجع هست که اگر نیروی انتظامی خطا کند، رسیدگی شود.
جانشین رئیس‌پلیس کشور همچنین تاکید کرد: در حال حاضر هفت مرجع رسمی در کشور وجود دارد که در صورت تخطی، به تخلفات نیروی انتظامی رسیدگی کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون شکایتی از سوی مردم درخصوص آنچه که برخورد ماموران در جریان حادثه میدان صادقیه عنوان شده، صورت گرفته است، توضیح داد: تا این لحظه به ما در راس نیروی انتظامی شکایتی نشده و این در حالی است که فرد خاطی مقابل پلیس مقاومت کرده است.
سردار ذوالفقاری یادآور شد: به‌طور معمول، از تعدادی نیروها، به اشکال مختلف شکایت و به این شکایت‌ها رسیدگی و به دادسرای نظامی ارجاع می‌شود و این در حالی است که برخی اتهامات اصلا به بعضی از افراد وارد نیست. این مقام بلندپایه انتظامی کشور درخصوص اینکه در سال جاری چند درصد تخلفات مربوط به شکایات مردم از ماموران گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی بود، اظهار کرد: آماری در اختیار ندارم، ولی در حال حاضر در جهت استانداردسازی رفتار این ماموران روسای پلیس امنیت اخلاقی سراسر کشور به مدت یک هفته تحت آموزش بودند و این آموزش‌ها در استان‌ها دنبال می‌شود.
وی درباره نحوه مواجهه ماموران در موارد خاصی مثل ارتباط و نسبت خانم و آقایی که همراه هم هستند تاکید کرد: اگر کسی جرمی مرتکب نشده باشد، نیروی انتظامی طبق قانون حق و وظیفه‌ای ندارد از افراد سوال کند که چه نسبتی با هم دارند و در مواردی که مردم آن را گزارش و اعلام کرده‌اند، فرماندهان از ماموران توضیح خواسته‌اند. وی در عین حال با بیان اینکه برخی جرائم، از نوع جرائم اخلاقی آشکار هستند، خاطرنشان کرد: اگر فردی علنا مشغول ارتکاب خلاف قانون باشد، ماموران مکلفند با ترویج فساد در جامعه برخورد کنند.
پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس