9/29/08

در خواست۱۴۰۰فعال مدنی برای توقف اعدام‌ها

در خواست۱۴۰۰فعال مدنی برای توقف اعدام‌ها
رادیو زمانه
۱۴۰۰فعال مدنی در نامه‌ای به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه، از وی خواسته‌اند که دستور توقف تمام اعدام‌ها در ایران را صادر کند.
در نامه این فعالان مدنی که امروز دوشنبه نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، صدور حکم اعدام، سیاستی «خشن و غیر انسانی» توصیف شده که «آثار سوء جبران‌ناپذیر و لطمات شدیدی بر وجدان عمومی و احساس دینی جامعه وارد می‌کند.»
در ایران جرم‌هائی همچون سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و تجاوز مجازات مرگ دارد. مقامات قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی از زمان اجرای طرح امنیت اجتماعی طی دو سال گذشته، بیش از ۱۰۰ تن از کسانی را که «اراذل و اوباش» خوانده شده‌اند محکوم به اعدام و حکم آنها را اجرا کرده‌اند. بخشی از این اعدام‌ها در ملاء عام صورت گرفته است.
در نامه فعالان مدنی همچنین از آقای شاهرودی خواسته شده که وی «کنترل و نظارت بیشتری بر صدور و اجرای احکام سنگین، خصوصاً اعدام» داشته باشد.
آقای شاهرودی همچنین با ابلاغ دستوری، اعدام در ملاء عام را متوقف و از نهاد‌های قضائی خواسته که احکام اعدام را برای استیذان به دفتر وی ارجاع دهند.
فعالان مدنی در نامه خود با ابراز تاسف از رشد فزاینده صدور حکم اعدام در چند ماه گذشته و ابهام در مستندات حقوقی پرونده برخی اعدام‌ها هم چون اعدام یعقوب مهرنهاد، خطاب به آقای شاهرودی نوشته‌اند: «متأسفانه در مواردی حتی قوانین و آیین‌نامه‌های جاری و بخشنامه‌های جنابعالی نیز در صدور و اجرای این گونه احکام نادیده گرفته می‌شود.»
در این نامه همچنین آمده است که اعدام برخی افراد زیر ۱۸ سال در ایران «متناسب با جرم آنان نبوده» است. در ایران از ژوئیه سال ۲۰۰۵ تاکنون حدود ۳۲ نوجوان به دار آویخته شده‌اند.
فعالان حقوق بشر، مخالف مجازات اعدام‌ به خصوص اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران هستند. محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته در گفتگو با رسانه‌های آمریکا اعلام کرد که در ایران افراد زیر ۱۸ سال اعدام نمی‌شوند.
در بخش دیگری از نامه فعالان مدنی از سرنوشت زندانیان سیاسی نیز ابراز نگرانی شده است. آنها از آقای شاهرودی خواسته‌اند که حکم اعدام شش تن از فعالان سیاسی که به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند را متوقف کند.
نام این شش فعال سیاسی «فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، علی حیدریان، ارسلان اولیایی، انور حسین‌ پناهی و حبیب‌الله لطیفی» اعلام شده است.
فعالان مدنی در پایان نامه مزبور، «کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه» را به عنوان نماینده خود برای پیگیری وضعیت زندانیان مورد اشاره معرفی کرده‌اند. این نامه بیش از ۱۴۰۰ امضاء دارد.
ایران دومین کشور پس از چین است که طی سال‌های گذشته، بیشترین‌ احکام اعدام‌ را اجرا کرده است. سال گذشته در ایران بیش از ۳۷۰ نفر به جرم‌های مختلف به دار آویخته شدند و امسال نیز تاکنون بیش از ۱۰۰ تن اعدام شده‌اند.