10/7/08

آخرين اخبار حقوق بشر در ايران دوشنبه ٦ اكتبر- سه شنبه ٧ اكتبر ٢٠٠٨


آخرين اخبار حقوق بشر در ايران

دوشنبه ٦ اكتبر- سه شنبه ٧ اكتبر ٢٠٠٨

تقليل حکم هانا عبدي به يک و سال و نيم زندان.

- نگين شيخ الاسلامي بازداشت شد.

-گزارش پزشکي وضعيت ابوالفضل جهاندار

- خروج زندانيان اروميه از انفرادي و تداوم اعتصاب

-انتقال رحيم حاجي زاده به اطلاعات اردبيل و وضعيت زندانيان اين شهر

-حميده نبوي چاشمي بازداشت شد

تقليل حکم هانا عبدي به يک و سال و نيم زندان

هانا عبدي، 21 ساله، دانشجوي رشته روان شناسي دانشگاه پيام نور بيجار و از فعالان حقوق زنان که در مورد توانمندسازي جامعه زنان ايران در منطقه کردستان فعاليت مينمود . از تاريخ 11/7/86 در شهر سنندج توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و پس از سپري نمودن پروسه اي پر فراز و نشيب سرانجام از سوي شعبه دوم دادگاه انقلاب شهر سنندج به اتهام تباني و اقدام عليه امنيت کشور به پنج سال حبس تعزيري توام با تبعيد به شهر گرمي استان آذربايجان غربي کشور محکوم گرديده بود.
بنا بر آخرين گزارشات دريافتي حکم صادره در دادگاه تجديد نظر استان کردستان به 18 ماه حبس تعزيري و لغو حکم تبعيد وي تقليل يافت ، با احتساب حکم مذکور که قطعي گرديده است خانم عبدي در طي شش ماه آينده دوران محکوميت خود را سپري نموده و آزاد ميگردد.

نگين شيخ الاسلامي بازداشت

خانم نگين شيخ الاسلامي فعال حقوق بشر که سوابق متعددي در فعاليتهاي خبري و روزنامه نگاري دارد ، صبح روز گذشته مورخه 14 مهرماه سال جاري در شهر تهران توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد ، اين فعال مدني که سابقاً مسئوليت انجمن فرهنگي اجتماعي زنان آذرمهر کردستان را بعهده داشت از فعالان جنبش زنان محسوب ميگردد که با نهادهاي متعددي منجمله اين مجموعه در زمينه حقوق بشر همکاري داشته است.
خانم شيخ الاسلامي در حيطه کاري خود تلاش گسترده اي را براي احقاق حقوق ، برابري و ظرفيت سازي زنان منطقه کردستان انجام داده است . خانواده ايشان و همکاران خانم شيخ الاسلامي در نگراني و بي خبري مطلق از سرنوشت ايشان به سر مي برند. شنيده ها حاکي از انتقال وي به بازداشتگاه 209 زندان اوين مي باشد.

گزارش پزشکي وضعيت ابوالفضل جهاندار

ابولفضل (پويا) جهاندار 34 ساله، بيش از دو سال است در زندان اوين دوران محکوميت سياسي خود را مي گذراند و حدود هشت ماه به پايان محکوميت وي مانده است.
ايشان پس از دستگيري دچار درد کمر گرديده است . طبق اسناد موجود در بند 209 زندان اوين، سه بار جهت مداوا به پزشک مستقر در 209 مراجعه نموده و صرفا داروي مسکن دريافت نموده است. ايشان پس از انتقال به بند 350 در تاريخ 15/5/86 به پزشک ارتوپد درمانگاه اوين مرجعه کرده و توسط آقاي دکتر رضي زاده مورد معاينه قرار مي گيرد و عکس ساده از ستون فقرات وي گرفته مي شود و تشخيص سائيدگي مهره هاي کمري گذاشته مي شود و 20 جلسه فيزيوتراپي در بهداري اوين براي ايشان انجام مي گيرد، داروهاي مسکن نيز تجويز مي شود که هيچ گونه بهبودي حاصل نمي شود .
ايشان به علت درد شديد کمري که به پايش کشيده مي شود مجددا به ارتوپد مراجعه مي نمايد و دکتر رضي زاده با آقاي دکتر زالي مشاوره مي نمايند و مجددا تحت عکسبرداري مهره هاي کمري قرار مي گيرد و تشخيص افزايش فاصله بين مهره هاي کمري و بيرون زدگي مهره هاي کمري گذاشته مي شود و مسکن تجويز مي گردد.
با توجه به مطالبي که ذکر شد آقاي پويا جهاندار به دليل درد شديد در ناحيه کمر که به پاها کشيده مي شود و احساس بي حسي که در انگشتان پا دارد ، واجد نشانه هاي بيرون زدگي مهره هاي کمري و تحت فشار قرار گرفتن اعصاب نخاعي است که اين وضعيت هر لحظه خطر فلج شدن وي را افزايش مي دهد.
با توجه به موارد ذکر شده نياز مبرم به عکس برداري MRI جهت تشخيص قطعي و همينطور استراحت مطلق و در صورت نياز عمل جراحي براي ايشان احساس مي شود. .
لازم به ذکر است که اخيرا در زندان اوين ورزش صبحگاهي براي زندانيان اجباري گرديده است . که در مورد ايشان نه تنها فوايد و امتيازاتي براي سلامتي به همراه ندارد ، که بسيار مضر است و باعث عدم بهبودي و تاخير در تسکين درد ايشان مي گردد . و لذا شرکت نامبرده در اين فعاليت اجباري به هيچ وجه مفيد فايده نخواهد بود .
متاسفانه آقاي جهاندار به دليل 2 سال اقامت مداوم بدون مرخصي در زندان شديدا دچار مشکلات رواني از جمله افسردگي، سرگيجه، بي خوابي و دردهاي گوارشي نيز شده است .
طبق ماده 229 آيين نامه اجرايي سازمان زندانها :
" اگر ادامه حبس موجب شدت بيماري يا تاخير در بهبود بيمار باشد و بيمار قادر به تحمل حبس نباشد به پيشنهاد رئيس زندان ، شوراي طبقه بندي موظف است به مدت يک ماه به وي مرخصي اعطا نمايد که در صورت نياز قابل تمديد مي باشد"
. مرخصي جهت درمان در خارج از زندان براي آقاي ابولفضل جهاندار توصيه مي شود.

دکتر حسام فيروزي


خروج زندانيان اروميه از انفرادي و تداوم اعتصاب

۱۶/۷/۸۷
9 تن از زندانيان کرد در زندان اروميه که از اوايل شهريور ماه دست به اعتصاب غذا زده بودند و در تاريخ 24 مهرماه سال جاري به سلولهاي انفرادي اين زندان منتقل گرديده بودند ، در طي روزهاي اخير طي ملاقات فردي به نام فتاحي از مسئولين زندان مذکور از سلول انفرادي خارج و به بند عمومي منتقل گرديدند.
مسئولين زندان درخواست پايان اعتصاب غذا را با وعده پيگيري مطالبات زندانيان داده اند اما زندانيان مذکور به نامبرده اعلام نمودند که آنها به گفته هاي فتاحي و ديگر مسئولين زندان اعتماد ندارند، مسئولين بارها تلاش نموده اند که اعتصاب کنندگان را فريب داده و زندانيان را وادار به دست برداشتن از اعتصاب و مقاومت خود بنمايند. زندانيان اعتصاب کننده همچنين اظهار داشته اند که تا 5 روز ديگر (21 مهرماه) بر اعتصاب خود باقي مانده و منتظر خواهند ماند تا اقدامات مسئولين زندان را مشاهده کنند. تا زماني که وعده ها محقق نشود به اعتصاب خود ادامه مي دهند.
از سوي ديگر درحالي که مسئولين زندان اروميه در تلاش هستند تا زندانيان به اعتصاب غذاي خود پايان دهند، يکي ديگر از مسئولين اين زندان به نام "افشار" به بدرفتاري با زندانيان سياسي ادامه مي دهد.
شايان ذکر است 5 تن از زندانيان اهل حق اروميه که از تاريخ 25 مهرماه سال جاري دست به اعتصاب غذا زده بودند کماکان در سلول انفرادي در اين زندان به سر مي برند.

انتقال رحيم حاجي زاده به اطلاعات اردبيل و وضعيت زندانيان اين شهر

رحيم حاجي زاده از فعالان هويت طلب آذربايجاني در تاريخ چهاردهم مهرماه سال جاري از زندان مرکزي اردبيل به اداره اطلاعات اين شهر منتقل گرديد.
وي که پيشتر در تاريخ چهارم مهر توسط نيروهاي امنيتي شهر اردبيل بازداشت و پس از گذشت سه روز به بند 7 زندان مرکزي اردبيل منتقل گرديده بود به دلايلي نامعلوم مجددا به اداره اطلاعات اين شهر منتقل گرديده است.
گفته ميشود اتهامات نامبرده تبليغ عليه نظام و تبليغ قومگرايي از طريق نگارش و انتشار کتابچه و مقالات هويت طلبانه خود بوده است که در آن از حقوق قومي سخن گفته است.
همچنين در گزارشي ديگر زندانيان بند 7 زندان مرکزي اردبيل در پي عدم اجراي اصل تفکيک جرايم و تعمد در نگهداري زندانيان خطرناک در بين زندانيان عقيدتي طي نامه نگاريهاي متعددي به مسئولان زندان درخواست اجراي قانون را نموده اند ، تا کنون مسئولان زندان به درخواستهاي زندانيان سياسي اين زندان توجهي ننموده اند و زندانيان در طي آخرين نامه خود در روز جاري عنوان نموده اند که در صورت تداوم بي توجهي مسئولان زندان به اجراي قانون دست به اعتراض ، اعتصاب و نافرماني خواهند زد.

حميده نبوي چاشمي بازداشت شد
حميده نبوي چاشمي 45 ساله صبح روز جاري پس از خروج به همراه فرزند خردسال خود از منزل مسکوني ، توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به همراه آنان به منزل بازگشت.
نيروهاي امنيتي پس از تفتيش منزل و ضبط کامپيوتر و ساير لوازم مربوطه ، به همراه ايشان به مغازه نامبرده مراجعه و فرزند وي را به شاگرد مغازه ايشان تحويل و با بيان اينکه خانم نبوي چاشمي تا دو روز ديگر بازميگردد خواستار سکوت در اين باره ميگردند.
منابع آگاه از احتمال بازداشت ايشان به دليل شرکت در مراسم خاوران در ماه گذشته خبر ميدهند ، نامبرده بعلت شرکت در اين مراسم پيشتر به صورت مقدماتي مورد بازجويي قرار گرفته بود ، شايان ذکر است خانم چاشمي داراي 5 سال حبس تعليقي به علت شرکت در مراسم بزرگداشت دکتر مصدق مي باشند.
نامبرده از فعالان حقوق زنان محسوب ميگردد و با تعدادي از سازمانهاي محلي در حوزه حقوق زنان همکاري مينمود ، ايشان سال 1384 مدت 21 روز را نيز در بند 209 زندان اوين به سر برد.

Source:http://www.hrairan.com