10/16/08

ده روز پس از بازداشت نگین شیخ الاسلامی و نگرانی مادر او


نگین شیخ الاسلامی به تازگی یک عمل جراحی قلب انجام داده است
حدود ده روز از بازداشت نگین شیخ الاسلامی فعال حقوق زنان و حقوق بشر می گذرد و هنوز روشن نیست که او به چه اتهامی بازداشت شده است.
نگین شیخ الاسلامی فعال مدنی کرد درتهران بازداشت شد. او سی و پنج سال دارد و موسس کانون فرهنگی- اجتماعی زنان آذر مهر کردستان ، عضو سازمان مدافعان حقوق بشر کردستان و از فعالان کمپین یک میلیون امضاست.
نگین شیخ الاسلامی که فارغ النحصیل رشته روزنامه نگاری از دانشگاه علامه طبا طبائی است گزارشها و تحقیقات متعددی درباره وضعیت زنان کردستان دارد و همکاری تنگاتنگی با اولین هفته ‌نامه‌ تخصصی زنان کردستان به‌ نام "راسان" داشته است.
در گفتگویی که با برادر او افشین شیخ الاسلامی داشتم به من گفت که نگین به تازگی بیمار بوده و یک عمل جراحی قلب داشته و الان هم در زندان وضع جسمی او نامساعد است.
افشین شیخ الاسلامی :در این ده روزی که از بازداشت او می گذرد یکی دوبار تماس گرفته است.حدود چند روز پیش از ما خواستند که داروهایش را برایش بفرستیم ، چون عمل جراحی شده
بود. وما داروهایش را فرستادیم.
شما و یا دیگر اعضای خانواده تا به حال با نگین ملاقات داشتید؟
خیر ، حتی اجازه نداند که تماس بگیرد فقط دو روز پس از دستگیریش با خانواده تماس گرفته و با مادرم صحبت کرده بود و آنموقع ما هنوز اطلاع نداشتیم که دستگیر شده گفته بود من شمال هستم و رفته ام مسافرت . این هم فکر می کنم به این خاطر بود که کسی منوجه نشود و اطلاع رسانی در ارتباط با دستگیر شدنش صورت نگیرد .ولی بعد از آن دیگر هیچ تماسی با خانواده نگرفت.
آقای شیخ الاسلامی خواهر شما را کجا بازداشت کردند و الان در کدام بازداشتگاه نگهداری میشود؟
او را درمنزل خودش در تهران ساعت 12 شب شنبه 14 مهر بازداشت کردند وآنطور که شنیدیم در بند 209 بازداشتگاه اطلاعات اوین است.
به شما گفته اند که کی معلوم میشود که اتهام او چیست ؟
ما هیچ اطلاعی نداریم به ما چیزی گفته نشده است. آقای دکتر شریف وکیل او است وایشون که در دو روز گذشته مراجعه کرده به او هم هیچ چیزی نگفتند . گویا بازجویی و تحقیقات ادامه دارد.
خانوداه شما الان اطلاع دارند که او بازداشت شده بخصوص مادرتون ؟
سه ، چهار روز اول سعی کردیم مسئله را به خاطر وضعیت روحی مادرم مخفی نگهداریم ، ولی بعد از آن چون از طریق رسانه ها پخش شده بود ، دیگر نمیشد به او نگفت. وضعیت روحی پدر مادرم خیلی بداست بخصوص وضعیت رو حی مادرم چون نگیت قبلا هم دوبار بازداشت وزندانی شده بود خیلی نامساعد است.
به گفته خانواده و دوستان نگین شیخ الاسلامی او پیش از این 2 بار در تهران بازداشت شده‌ است. بار اول بهمن 1379 در پی تجمع مجوز دار مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران دستگیر اما‌ پس از 2 ماه آزاد شد.
باردوم در دی ماه1380 بود که به‌ دلیل فعالیتهای مدنی در تهران بازداشت شد و پس از 3 ماه آزاد شد