10/30/08

تلاش های جدید برای به انزوا کشاندن و سکوت فعالان حقوق زن در ایران

تلاش های جدید برای به انزوا کشاندن و سکوت فعالان حقوق زن در ایران
7 آبان 1387
کمپین بین المللی برای دفاع از حقوق بشر در ایران - فعالان حقوق زن در ایران در معرض بازداشت، منع سفر و تهدید قرار دارند
6 آبان ماه 1387- دولت ایران در روزهای اخیر به آزار و پیگرد قضایی فعالان حقوق زن شدت داد. این اقدامات در حالی صورت می گیرد که دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود از ایران خواست که به عملیات سرکوبگرانه علیه فعالان حقوق زن پایان دهد.
دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش منتشره خود در 29 مهرماه 1387 اعلام کرد که "در یک سال گذشته حمله به جنبش حقوق زن شدت گرفته است" و اینکه "گاهی دولت ایران جنبش حقوق زن را مرتبط با تهدید های خارجی علیه امنیت ملی معرفی می کند." این گزارش اختصاصا به سازماندهندگان "کمپین یک میلیون امضا که بطور مرتب با بازداشت وتهدید از سوی مقامات مواجه می شوند" اشاره کرده است.
در طی دو هفته گذشته، اعضای کمپین یک میلیون امضا که خواستار ارتقاء برابری جنسیتی در قوانین ایران هستند، با بازداشت، احضار و منع سفر توسط نیروهای امنیتی مواجه شده اند.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، از دولت ایران خواست که از اقدامات سرکوبگرانه و غیر قابل توجیه علیه فعالان مسالمت آمیز دست بردارد.
هادی قائمی سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این زمینه گفت که "اقدامات دولت ایران نمایش سرکوب شدید و نظام مند علیه فعالان حقوق زن است که بطور گسترده توسط جامعه بین المللی از جمله در گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل متحد محکوم شده است."
در تاریخ 5 آبان ماه 1387 نیروهای امنیتی از سفر سوسن طهماسبی؛ عضو کمپین یک میلیون امضا، به خارج از کشوربرای دیدار با خانواده خود ممانعت بعمل آوردند و پاسپورت او را ضبط کردند. بدنبال آن، ماموران امنیتی خانه طهماسبی را تفتیش وفیلمبراری کرده و کامپیوترشخصی، تعدادی از کتابها، سی دی ها، نوارها و دستنوشته های ایشان را بویژه در مورد صلح، و سایر متعلقات شخصی ایشان را با خود بردند. از ایشان خواسته شده است که در سه روز آینده خود را به دادگاه معرفی کند.
طهماسبی به سایت کمپین یک میلیو امضا؛ تغییر برای برابری، گفت "این چهارمین باری است که ماموران امنیتی فرودگاه به نحوی از خروج من از ایران جلوگیری می کنند و به رغم پرسش های مکرر، هیچ توضیحی در باره ی علت این اقدام خود و احضار من به دادگاه انقلاب اعلام نمی کنند."
طهماسبی از جمله فعالان حقوق زنی است که در ماههای گذشته از سفر به خارج از کشور منع شده است.
پرستو الهیاری؛ یکی دیگر از اعضای کمپین، در روز جمعه 26 مهرماه که در پارک لاله در تهران با سایر فعالان حقوق زن دیدار داشت با ماموران امنیتی مواجه شد که به آنها دستور دادند که متفرق بشوند. خانم الهیاری و سایر همکاران وی از ماموران امنیتی خواستند که کارت شناسایی ارائه کنند و توضیح بدهند که چرا باید متفرق بشوند. روز بعد از آن در 27 مهرماه، نیروهای امنیتی به خانه خانم الهیاری وارد شده و لپ تاپ، تعدادی سی دی، کتابها، آلبوم های خانوادگی و سایر مطالب مرتبط با کمپین یک میلیون امضا را با خود بردند.
عشا مومنی دانشجوی دوره فوق لیسانس دانشگاه دولتی کالیفرنیا نیز همچنان از تاریخ 24 مهرماه 1387 در باداشتگاه اوین در وضعیت بدون ارتباط با خارج بسر می برد. عشاء مومنی در حالی بازداشت شد که مشغول نوشتن پایان نامه خود در باره جنبش حقوق زن در ایران بود. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بشدت نگران سلامتی و امنیت جانی عشاء مومنی است. خانم مومنی وقتی که بازداشت شد برای بیماری سنگ کلیه خود وقت عمل جراحی داشت. همچنین جای نگرانی بدرفتاری مسئولین وزارت اطلاعات، که بند 209 زندان اوین در اختیار آنهاست، با خانم مومنی وجود دارد. تا کنون عشا مومنی از دسترسی به پزشک، خانواده و وکیل محروم است.
قائمی گفت: " مقامات ایرانی با منع حق آزادی سفر فعالان صلح جوی حقوق زن، تلاش برای ارعاب دیگران و سرکوب تحقیق، در واقع به سازمان ملل متحد و معیارهای حقوق بشر که ایران به رعایت آنها ملزم است، نهایت بی توجهی را نشان می دهند."
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری عشاء مومنی و بازگرداندن پاسپورت خانم طهماسبی شد. کمپین همچنین از دولت ایران خواست که با آژانسهای سازمان ملل متحد و سایر گروههای بین المللی جامعه مدنی که ایران را مقید به الزامات بین المللی حقوق بشر خود می کند، همکاری کند.