10/23/08

آخرین اخبار حقوق بشر ایران سه شنبه ۲۱ اکتبر تا پنجشنبه ۲۳ اکتبر ۲۰۰۸



 آخرین اخبار حقوق بشر ایران سه شنبه  ۲۱ اکتبر تا پنجشنبه ۲۳ اکتبر۲۰۰۸

  سر تیتر خبرها:

sabah_u_pejare-1.jpg

 


  


* نه سال زندان براي دو دانشجوي کرد دانشگاه اصفهان

*برگزاری دادگاه تجدید نظرصباح نصری و هدایت غزالی

*رنجنامه منا محبتي دانشجوي بهايي محروم از تحصيل

*اجراي حکم تبعيد سه تن از هواداران آيت الله بروجردي

*پايان اعتصاب غذاي محمد حسن فلاحيه زاده ، روزنامه نگار زندانی

* نوجوان دیگری در زندان شیراز در معرض اعدام

* تفتیش منزل پرستو الهیاری از فعالان کمپین یک میلیون امضا

انتقال هانا عبدی فعال حقوق زنان به زندان رزن همدان

 مشروح خبرها:
 ============
 
نه سال زندان براي دو دانشجوي کرد دانشگاه اصفهان
 

جمال رحماني دانشجوي رشته صنايع دانشگاه اصفهان به همراه دانشجويي ديگر به نام راشد عبدالهي دانشجوي علوم سياسي دانشگاه اصفهان در شهر اصفهان در تاريخ 23 خردادماه سال جاري توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و ابتدا به اداره اطلاعات شهر کرمانشاه و سپس به اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل گرديدند .
نامبردگان در هفته جاري توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهر سنندج به رياست قاضي تياري مورد محاکمه قرار گرفتند و دادگاه مذکور به اتهام ارتباط با احزاب کردي اين دانشجويان را محکوم نمود ، در احکام صادره جمال رحماني محکوم به 6 سال حبس تعزيري توام با تبعيد به زندان ايذه و راشد عبدالهي محکوم به 3 سال حبس تعزيري توام با تبعيد به زندان مسجد سليمان شده اند.
اين افراد که فاقد وکيل مدافع مي باشند مدعي هستند در زمان بازداشت خود مورد بدرفتاري و فشارهاي روحي و جسمي قرار داشته اند.
===========================================
برگزاری دادگاه تجدید نظرصباح نصری و هدایت غزالی

زندان و مبارزه:جلسه دادگاه تجدید نظر دو دانشجوی کُرد که ازروز سه شنبه 23 مهر و به دلیل اعتصاب غذای 47 روزه و اعلام آن از بند 7 زندان اوین به سلولهای انفرادی بند 209 منتقل شدند ،امروزچهارشنبه اول آبان ماه برگزار شد.

بنا به اعلام آقای "مادح احمدی" وکیل دادگستری که به تازگی عهده دار وکالت این دانشجویان شده است یکی از شعب دادگاه تجدیدنظر تهران حکم پیشین شعبه 13 دادگاه انقلاب مبنی بر دو سال حبس آنان را به یک و نیم سال کاهش داده و بدین ترتیب هر دو دانشجو باید تا هفتاد روز دیگر آزاد شوند.

گفتنی است که صباح نصری و هدایت غزالی که متعاقب اعتصاب غذای طولانی مدتشان به شدت بیمار و ضعیف شده بودند هم اکنون نیز در سلول های انفرادی به سر برده و در وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی به سر می برند.

 

 ========================================

 رنجنامه منا محبتي دانشجوي بهايي محروم از تحصيل
 

اينجانب منا محبتي متولد سال 1366 از شهر کرمانشاه در سال 1385 با شماره دانشجويي 855360157 مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسري شدم و پس از انتخاب رشته در رشته ي مديريت صنعتي به دانشگاه شهيد رضايي کرمانشاه وارد شدم در همان سال همزمان با من 2 نفر ديگر از جوانان بهايي کرمانشاه به دانشگاه راه پيدا کردند اما يکي از آنها در همان ماه اول و ديگري پس از 1 ترم اخراج شدند با اين حال من نيز انتظار اخراج شدن را داشتم و اين موضوع مرا نگران و عصبي کرده بود اما اخراج نشدم به همين خاطر با شور و اميد خيلي زيادي ادامه دادم و باور کردم يک دانشجو هستم و بهر حال 2 سال سپري شد و بعد از اينکه براي ترم 4 ثبت نام کردم 2 هفته بعد از شروع ترم مسئول حراست دانشگاه من را نزد رئيس دانشگاه برد و رئيس به من اعلام کرد که از ادامه ي تحصيل محروم هستم و دليل اين اخراج را اشکال درپذيرش اوليه اعلام کرد !!! بعد از 4 ترم اين موضوع را به من اعلام کردند بدون هيچ ابلاغ کتبي و به همين سادگي من در عرض 5 دقيقه از تحصيل محروم شدم . در دفعات بعدي که رئيس دانشگاه را ملاقات کردم علت اخراج را بهايي بودن من ذکر کرد با اين حال من مدت 3 روز بعد از اخراج باز هم به دانشگاه ميرفتم و در سر کلاسهاي درس حاضر ميشدم اما اسم من از ليست تمامي اساتيد حذف شده بود.با آن وضعيتي که مسئول حراست مرا نزد رئيس برد ( رفتارش طوري بود که انگار يک زنداني جنايتکار را با خود به پاي ميز محاکمه ميبرد ) دوستان و دانشجوياني که من را ميشناختند و شاهد اين قضيه بودند متعجب شدند که به چه دليل اين دانشجو اخراج شده خوب هر کسي فکري درباره ي من ميکرد .
در طي آن 3 روز سعي کردم نظر دوستان و همکلاسي هايم را عوض کنم و حقيقت را به آنها بگويم . در دفعات بعد ديگر حتي به من اجازه ي ورود به محيط دانشگاه را ندادند و نگهبان مرا تهديد کرد که اگر در آمدنم به دانشگاه اصرار ورزم جريان را به پليس اطلاع ميدهد من تصميم گرفتم به همراه يکي از مسئولين جامعه ي بهايي در شهر کرمانشاه به کلانتري محل مراجعه کنم . 3 بار ابلاغ کتبي از طرف کلانتري به دانشگاه برده شد اما کسي حاضر به جوابگويي نبود .تا اينکه پرونده به دادسراي انقلاب برده شد و در آنجا قاضي قرار منع تعقيب را صادر نمود و من به اين حکم اعتراض کردم تا دوباره پرونده به جريان اُ فتاد و از آن روز به بعد منتظر حکم و راي دادگاه هستم ولي 6 ماه گذشته اما هنوز جوابي به من داده نشده . 
==========================================
 
اجراي حکم تبعيد سه تن از هواداران آيت الله بروجردي
 
صبح امروز سه شنبه سي ام مهرماه سه تن از متهمين پرونده آيت الله بروجردي به نامهاي مسعود سماواتيان، عليرضا منتظر صاحب، حبيب قوتي، بطور ناگهاني و بدون اطلاع قبلي از زندان اوين به دادگاه ويژه روحانيت برده شدند اين احضار، جهت اجراي حکم "زندان در تبعيد" صورت گرفته است.
به نقل از خانواده هاي اين افراد، در ساعت 2 بعد از ظهر ، هر سه نفر توسط مامورين به اسم انتقال به فرودگاه از دادگاه ويژه به بيرون برده شدند اما تاکنون اطلاعي از سرنوشت آنان در دست نيست.
اين افراد در مدت حبس خود دچار عوارض مختلف جسمي و روحي گرديده و مکررا درخواست مرخصي کرده بودند، اما امروز در کمال تعجب با اجراي حکم تبعيد مواجه شدند که اين موضوع موجي از ناراحتي و اضطراب براي خانواده هاي آنها ايجاد کرده است. 
 ========================================
 
پايان اعتصاب غذاي محمد حسن فلاحيه زاده ، روزنامه نگار زندان
 
روزنامه نگار زنداني محمد حسن فلاحيه زاده که براي تحقق حقوق انساني و قانوني خود بالاخص در اختيار داشتن و اجازه ملاقات با وکيل از تاريخ 14 مهرماه به مدت 15 روز دست به اعتصاب غذا زده بود ، سرانجام با حمايت سازمانهاي مدافع حقوق بشر و افکار عمومي صبح روز جاري موفق به ملاقات با آقاي عبدالفتاح سلطاني گرديد ، ايشان با ملاقات و امضا وکالتنامه آقاي سلطاني را بعنوان وکيل خود انتخاب نمود تا پيگير مطالبات قانوني خود باشد.
اين روزنامه نگار نامه اي در پايان اعتصاب غذاي خود به شرح ذيل نگاشت :
"درود بر آزاديخواهان
با تشکر از تمام آناني که قلبشان براي صلح و دوستي مي تپد و در روزهاي اخير اينجانب را مورد حمايت خود قراردادند اعلام ميدارم پس از گذشت 15 روز و با اصرار دوستان و برآورده شدن يکي از خواسته هاي مطرح شده در اعتصاب يعني اجازه داشتن وکيل که از ابتدايي ترين حقوق انساني هر فرد است که متاسفانه در جمهوري اسلامي اين حق هم زير پا گذاشته ميشود و ورق پاره اي به حساب مي آيد اعلام ميدارم که اعتصاب غذاي خود را به پايان رسانده و البته تاکيد ميکنم که در راه برآورده شدن خواسته هاي قانوني مردم عرب خوزستان به تلاش خود ادامه خواهم داد .
روزنامه نگار هويت طلب محمد حسن فلاحيه زاده
بند 350 زندان اوين" 

======================================

نوجوان دیگری در زندان شیراز در معرض اعدام

سایت روز: با تایید دیوان عالی کشور و اذن ریاست قوه قضاییه نوجوان دیگری به نام رضا علی نژاد در زندان عادل آباد شیراز در ‏معرض اعدام قرار گرفت. ‏

رضا علی نژاد در ۱۷ سالگی و در یک نزاع خیابانی در شهرستان فسا - از توابع استان فارس- بنا به اقرار خودش و ‏اعترافات فرد همراه و یک شاهد عینی در حال دفاع از خود ، ناخواسته موجب قتل پسری شد. وی اینک با عدم پذیرش ‏دفاعیاتش در دادگاه، و با تایید حکم قصاص (اعدام) در دیوان عالی کشور و اذن رئیس قوه قضائیه در آستانه اجرای حکم ‏اعدام قرار گرفته است. ‏

به جز رضا علی نژاد، دلارا دارابی، صغری نجف پور، بهنود شجاعی، محمد فدایی، ابومسلم سهرابی، امیر امرالهی، ‏محمدرضا حدادی، بهمن سلیمیان و رحیم احمدی ، حداقل ده نوجوانی هستند که در صورت عدم دستور توقف حکم یا اخذ ‏رضایت، در آستانه اعدام با طناب دار خواهند بود. ‏

رضا علی نژاد در دادگاهی که در شعبه ششم دادگاه شهرستان فسا حکم اعدام وی را صادر کرد، اظهار داشت که انگیزه ‏قبلی در قتل مذکور نداشته و در حالی که در خیابان به همراه دوستش در حال سمبوسه خوردن بوده، مورد آزار و حمله دو ‏جوان قرار گرفته و در حین دفاع از خود و موجب قتل ضارب شده است. این ادعای متهم به قتل، نه تنها توسط دوست ‏همراه وی نیز تکرار شد که فرد همراه با مقتول و یک شاهد عینی نیز آن را تایید کردند. با این وصف دادگاه ادعای وی را ‏با این دلیل که آنها می توانستند به جای دفاع از مهلکه فرار کنند، نپذیرفت و حکم اعدام وی را صادر کرد. ‏

این حکم پس از تجدید نظر خواهی در دیوان عالی کشور نقض گرفت. ‏

رضا علی نژاد اینک به جمع بیش از ۱۳۰ نوجوانی پیوسته است که شامل بخشنامه فوه قضائیه مبنی بر توقف اجرای حکم ‏اعدام نوجوانان، نمی شود. زیرا به گفته معاون قضایی دادستان در مصاحبه ای که هفته گذشته در سایت واحد مرکزی خبر ‏منتشر شد، حق زندگی یا مرگ او به دست اولیای دم است و قوه قضائیه در این باره اختیاری ندارد. ‏

‏ در دو سال گذشته دو نوجوان محکوم به اعدام به نامهای محمد موسوی و بهنام زارع در زندان عادل آباد شیراز اعدام شده ‏اند و رضا علی نژاد و ابو مسلم سهرابی حداقل دو نوجوان دیگر در آستانه اعدام در این زندان هستند. ‏

فعالان حقوق بشر خواستار توقف اجرای حکم اعدام نوجوانان طبق کنوانسیون حقوق کودک هستند . اما با وجود همه وعده ‏ها، هنوز گام مثبت جدی در این زمینه از سوی مقامهای قضایی و اجرای کشور برداشته نشده است. بطوری که در سال ‏‏۸۷ تاکنون پنج نوجوان به دارآویخته شده اند و ایران بالاترین آمار اعدام کنندگان نوجوان را از سال ۲۰۰۵ تاکنون دارا ‏بوده است.

====================================

تفتیش منزل پرستو الهیاری از فعالان کمپین یک میلیون امضا

تغییر برای برابری: منزل پرستو الهیاری از فعالان کمپین یک میلیون امضا مورد تفتیش قرار گرفت. روز شنبه 27 مهرماه ماموران دو مرد پلیس به همراه یک زن پلیس امنیت گیشا به منزل پرستو الهیاری از داوطلبان کمپین یک میلیون امضا وارد شدند و ضمن تفتیش خانه و ضبط لپ تاپ، دفترچه های تاثیر قوانین بر زندگی زنان، سی دی ، کتاب ، آلبوم شخصی پرستو ...سراغ او را ازمادرش گرفتند.

پرستو الهیاری که در آن زمان در محل کار خود بود بعد از تماس مادرش به خانه مراجعه کرد. آنها با برگه ای که در آن قید شده بود "احضار به محض رویت" با خود پرستو عازم دادگاه انقلاب شدند. پرستو الهیاری مورد بازپرسی قاضی سبحانی قرار گرفت.

پرستو الهیاری که همان روز سفری کاری در پیش داشت پس از بازگشت به خانه عازم سفر شد و قرار شد پس از بازگشت از سفر برای ادامه بازپرسی به دادگاه مراجعه کند.

احتمال داده می شود که دلیل احضارو تفتیش منزل مسکونی پرستو الهیاری به خاطر دیداری است که او با دوستان خود در پارک لاله داشته است. آن روز پرستو به همراه چند تن از فعالان کمپین در پارک لاله مشغول صحبت بودند که ماموران نیروی انتظامی به آنها تذکر دادند که از انجا بروند و کارت شناسایی او و یکی دیگر از داوطلبان را که دلیل تذکر پلیس را از انها پرسیده بود، گرفتند و سپس روز شنبه 27 مهرماه به خانه پرستو مراجعه کردند.

مراجعه پلیس به منزل داوطلبان کمپین یک میلیون امضا اتفاق تازه ای نیست آنها چندین بار به دلیل برگزاری جلسات خانگی به منزل پرستو و برخی دیگر از داوطلبان کمپین مراجعه کرده بودند و به آنها گفته بودند که در خانه جلسه نگذارند و آنها نیز محل قرارهایشان را به مکان های عمومی منتقل کرده بودند. روز جمعه هم برخی از آنها در پارک لاله که مکان عمومی و تجمع گروه های دوستی و فکری است مشغول صحبت بودند که پلیس مانع شد.

=======================================

 انتقال هانا عبدی فعال حقوق زنان به زندان رزن همدان

زنان آذرمهر: هانا عبدي 22 ساله‌ دانشجو و فعال حقوق زنان،عضو انجمن زنان آذرمهر کردستان و کمپین یک ملیون امضا كه سال گذشته در سنندج دستگير شده بود برای طی کردن دوران حبس و تبعید از روز پنج شنبه 25 مهر ماه به‌ زندان "رزن" همدان انتقال داده‌ شده‌ است.

وی که‌ ابتدا در پروسه‌ای به‌ شدت ناعادلانه‌ از سوی شعبه‌ دوم دادگاه انقلاب سنندج به‌ پنج سال حبس محکوم گردیده‌ بود،چهاردهم مهر امسال حكم قطعي اش به‌ یک سال و نیم زندان توام با تبعید تقلیل پیدا کرد.

هانا عبدی به‌ همراه روناک صفا زاده‌ و فاطمه‌ گفتاری از اعتصاب کنندگانی بودند که‌ در چندین زندان و در اعتراض به‌ نقض گسترده‌ حقوق بشر و تبعیضات ملی ،مذهبی و جنسیتی مابین زندانیان به‌ اعتصاب غذای نامحدود دست زده‌ و به‌ سلول انفرادی انتقال یافته‌ و ممنوع الملاقات شده‌ بود.

انتقال هانا به‌ زندان رزن بدون اطلاع خانواده اش صورت گرفته است و از زمان انتقالش به‌ این زندان تاکنون با خانواده اش هيچ گونه تما سي نداشته و اين امر موجب نگراني خانواده وی شده كه از فرزندشان هيچ گونه خبري ندارند.

گفتنی است كه زندان رزن در 20 كيلومتري جاده همدان - رزن واقع شده‌ و از لحاظ امکانات بهداشتي و امنيتي در شرايط بسیار نامساعدي قرار دارد.

هانا عبدی دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه پیام نور بیجار آبان 1386 در سنندج بازداشت و پس از ماهها بازجویی های توام با آزار جسمی و روانی و بلاتکلیفی در خرداد ماه ۸۶ دادگاه بدوی وی برگزار شد.

Source:vokradio.com