10/14/08

گزارش و تصاویری از روز جهانی کودک

گزارش و تصاویری از روز جهانی کودک
کانون دفاع ازحقوق زنان وکودکان تهران
سايت سلام دمکرات
۲۲ مهر ۱۳۸۷
امروز روز جهانی کودک است، آنانی که در دنیای امروز آسیب پذیرترین و مظلوم ترین قربانیان انواع استثمار، بی حقوقی، تبعیض، جنگ و خشونت هستند. در حالیکه دنیای علم و تکنولوژی ادعای دستیابی به آخرین یافته های خود را دارد، این سیل عظیم همچنان آماج انسان ستیزی و توحش قرار می گیرند و سوء تغذیه، خشونت، محرومیت از تحصیل، اعتیاد، فقر و هزاران معضل دیگر سلامت زندگی آنان را به مخاطره انداخته است.
کانون دفاع از حقوق زنان و کودکان تهران در جایگاه یک نهاد اجتماعی طرفدار حقوق بشر و زنان و کودکان، در ادامه ی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خود در حمایت از کودکان و جانبداری از حقوق آنان و بذل توجه جامعه به وضعیت آنان در جهت یافتن راهکارهای مناسب در بهبود وضعیت آنان، به همین مناسبت اقدام به برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع کودکان کار و خیابان، با برنامه های جانبی همچون: تئاتر کودکان، میز کتاب، غرفه ی صنایع دستی، مشاوره های روانشناسی(رایگان)، کارگاه سفالگری و نقاشی برای کودکان نموده است تا ضمن ایجاد فضایی شاد برای آنان، توجه شهروندان را به این مسئله ی مهم معطوف گرداند.
این برنامه که در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه(17 و 18 و ۱۹ مهر ماه 1387) از ساعت 10 صبح لغایت 6 بعدازظهر در محل پارک اندیشه واقع در: خیابان شریعتی، پایین تر از پل سید خندان برگزار گردید با استقبال خانواده ها و کودکان مواجه شد.
کانون دفاع از حقوق زنان و کودکان تهران با درخواست مطالبات ذیل همچنان خواستار ﺗﺄمین زندگی شاد و سالم برای کودکان و ارتقاء سلامت، عدالت، صلح، آرامش و رفاه برای آنان است:
1. آموزش اجباری و رایگان، حق همه کودکان است و دولت موظف به ﺗﺄمین امکانات و آسایش برای تمامی کودکان و خانواده های بی بضاعت می باشد.
2. ما خواهان تغذیه سالم، بهداشت، امکانات رفاهی، آموزش و لغو کار کودکان هستیم.
3. کمک و ﺗﺄمین مالی، بیمه و خدمات درمانی رایگان برای تمام کودکان زیر 18 سال بدون تبعیض ملیتی.
4. ما خواهان لغو هرگونه خشونت، کودک آزاری و اعدام کودکان زیر 18 سال می باشیم.
5. دولت موظف است با ایجاد مراکز امن برای دختران فراری و کودکان خشونت دیده از آنها حمایت کند و مسئول حفظ امنیت جانی کودکان است.
6. اجرای کامل حرمت و حقوق انسانی کودکان و لغو هرگونه آزار، استثمار و خشونت.
7. اجرای کامل حقوق پیمان نامه کودکان بدون هرگونه مصلحت اندیشی، تبعیض جنسیتی، قومیت، نژاد و ملیت.
8. داشتن شناسنامه، تحصیل و بهداشت رایگان و تمامی حقوق انسانی و حقوقی برابر با کودکان ایران، حق همه ی کودکان تبعه ی خارجی می باشد.
کانون دفاع از حقوق زنان و کودکان تهران
۱۷مهر ماه 1387 8 اکتبر 2008
بیانیه "کانون دفاع از حقوق زنان و کودکان" در مخالفت با اعدام کودکان به مناسبت روز جهانی علیه اعدام
تلاش ما برای رسیدن به جامعه ای است که در آن حق حیات کودکاني كه در هنگام ارتكاب جرم، سنشان كمتر از 18 سال بوده است، با گرفتن جانشان توسط مراجع قضايي آنهم برخلاف مفاد كنوانسيون حقوق كودك و ميثاق بين المللي حقوق مدني و سياسي سلب نشود.
کشتن کودکان که ارتکاب جرمشان هرگز نه از سَرِ کینه ورزی و نه تفکر و اندیشه بوده، جز تشدید حس انتقام جویی و مرگ انسانیت چیزی به همراه ندارد.
به دار آويختن اين نوجوانان كه به حكم دادگاه از پیش سازماندهی می شود، به بهانه ی اجرای عدالت خود بزرگترین جرم است.
اعدام و قصاص کودکان اين مرز و بوم، چشم بستن بر واقعیت های تلخ وشرایط نابسامان موجود بوده و جامعه بشریت سکوتمان را هرگز نخواهند بخشید!
ما بعنوان یک نهاد مدافع حقوق کودک قاطعانه اعدام کودکان را محکوم می کنیم و گرفتن جان آنان را در حالي كه اكثر قريب به اتفاق كشورهاي دنيا مجازات مرگ را براي كودكان از قوانينشان منسوخ نموده اند به مصلحت نمي دانيم و ساماندهی جامعه و ارتقاء آموزش, رفاه و سلامت همه جانبه اجتماع، با اولويت قرار دادن حقوق كودكان را شرط لازم اجرای عدالت اجتماعی و پیشگیری از بزهکاری و جنایت می دانیم. با اين وصف:
1- ما خواهان رعایت بی چون و چرای حقوق کودکان و اجرای کامل پیمان نامه حقوق کودک هستیم؛
2- برخورداری از یک زندگی و جامعه ی سالم حق تمامی کودکان است و ما خواهان درمان، مراقبت های ویژه، آموزش و رفع محرومیت ها از زندگی این کودکان ِ مجرم به جای مجازات هستیم.
3." محاکمه ی کودکان در دادگاه های ویژه ی اطفال و با حضور وکلای متخصص و عادل, حق مسلم آنان است و هیچ مقام رسمی یا غیر رسمی نمی تواند این حق را از آنان سلب کند" ما مصرانه خواستار رعایت حقوق این کودکان هستيم.
کانون دفاع ازحقوق زنان وکودکان تهران 10 اکتبر 2008 19 مهر 1387
در صورت تمایل در حمایت از این بیانیه لطفا آنرا امضا کنید و به ما بپیوندید