10/23/08

دبیرکل سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران نگران است


دبیرکل سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران نگران است

در سی سال گذشته ایران بارها از نظر حقوق بشر مورد سوال قرار گرفته است

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه از نقض احتمالی حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد.
دبیرکل سازمان ملل در عین تحسین پیشرفت های ایران در زمینه آموزش و پرورش و فراهم کردن خدمات بهداشتی از جمهوری اسلامی ایران خواست برای رفع تبعیض علیه زنان و اقلیت ها در این کشور بیشتر بکوشد.
آقای بان در گزارش جدیدی از وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره کرد که یکی از اقلیت های قربانی تبعیض جامعه بهاییان ایران است. بهاییان ایران می گویند صدها تن از پیروان این مذهب از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ زندانی و اعدام شده اند. اما تهران بازداشت یا اعدام افراد به دلیل مذهب شان را انکار می کند.
جمهوری اسلامی همواره بهاییت را شاخه ای کفرآمیز از اسلام در نظر گرفته است.
گفته می شود مذهب بهاییت که در ایران آغاز شد هم اکنون پنج میلیون پیرو دارد که بیش از ۳۰۰ هزار از این پیروان در ایران زندگی می کنند.
آقای بان همچنین در این گزارش که برای تمام ۱۹۲ عضو سازمان ملل ارسال شده اشاره کرده است که از «افزایش تعرض به حقوق زنان، دانشجویان، معلمان، کارگران، و دیگر گروه ها» گزارش هایی در دست است.
دبیرکل سازمان ملل همچنین دوباره به نگرانی های این سازمان در مورد مجازات اعدام و مخصوصا اعدام افراد صغیر در جمهوری اسلامی اشاره کرد.
بان کی – مون گفت: «علی رغم تلاش های مقامات، دست کم چند مورد سنگسار و اعدام در ملا عام در ایران اتفاق افتاده است. مواردی از قطع کردن دست و پا، شلاق زدن، مرگ های مشکوک، و خودکشی زندانی ها نیز گزارش شده است.»
آقای بان در این گزارش می گوید که گرچه در قانون اساسی ایران شکنجه ممنوع شده است، در قوانین جزایی ایران شکنجه به روشنی به عنوان جرم شناخته و مشخص نشده است.
دبیرکل سازمان ملل می گوید از «افزایش تعرض به حقوق زنان، دانشجویان، معلمان، کارگران، و دیگر گروه ها» گزارش هایی در دست است.
در این گزارش جدید سازمان ملل در مورد جایگاه زنان در ایران نیز اشاره شده که در قوانین جنایی و مدنی این کشور «شرایط و قیود تبعیض آمیزی هست که نیاز به اصلاح فوری دارند». آقای بان همچنین خشونت جنسیتی در ایران را «گسترده» خواند.
او می گوید: «در مورد سرکوب فزاینده جنبش حقوق زنان در سال گذشته عده بسیاری ابراز نگرانی کرده اند.» مسئله این است که مقامات ایران گه گاه فعالان حقوق زنان را با «عوامل خارجی تهدید امینت» مربوط می دانند.
نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل تماس های خبرگزاری رویترز برای اعلام نظر در مورد این گزارش را بی پاسخ گذاشت.