10/8/08

کارگران لاستیک البرز: مقابل مجلس تجمع می کنیم

کارگران لاستیک البرز: مقابل مجلس تجمع می کنیم
صدها کارگر کارخانه لاستیک البرز پس از تجمع در محوطه وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کردند که در صورت تحقق نیافتن خواسته هایشان، همراه با خانواده خود در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع خواهند کرد.
این گروه از کارگران کارخانه لاستیک البرز، روز یکشنبه در محوطه وزارت کار و امور اجتماعی در خیابان آزادی تهران تجمع کرده بودند.
به گزارش خبرگزاری کار، «ایلنا»، کارگران تجمع کننده به پرداخت نشدن شش ماه حقوق ۱۴۰۰ کارگر لاستیک البرز و تحقق نیافتن وعده های مسئولان دولت محمود احمدی نژاد برای رفع مشکلات این کارخانه، اعتراض کردند.
در همین ارتباط، اتحادیه آزاد کارگران ایران، با انتشار اطلاعیه ای در مورد تجمع روز یکشنبه نوشت: کارگران لاستیک البرز در حالی دور جدیدی از اعتراضات خود را آغاز کردند که تاکنون وعده های داده شده به این کارگران مبنی بر واگذاری مدیریت کارخانه به بخش دولتی عملی نشده است.
به نوشته این تشکل مستقل کارگری، پس از تجمع کارگران لاستیک البرز در مقابل نهاد ریاست جمهوری در روزهای اخیر، به آنان قول داده شده بود که با واگذاری مدیریت کارخانه به بخش دولتی، دستمزدهای آنان پرداخت خواهد شد. اما پس از گذشت یک ماه از این وعده ها، روز شنبه در وزارت صنایع به نمایندگان کارگران اعلام شد « گره کار شما در وزارت کار است و ما کاری از دستمان بر نمی آید.»
فردین، یکی از کارگران لاستیک البرز که خود در این تجمع اعتراضی شرکت کرده بود، به « رادیو فردا» گفت: شمار کارگران تجمع کننده، حدود ۶۰۰ نفر بود و آنان ضمن درخواست برای دریافت شش ماه حقوق عقب افتاده خود، خواستار راه اندازی مجدد کارخانه شدند.
وی گفت: از زمانی که کارخانه لاستیک البرز به بخش خصوصی واگذار شد، مشکلات ما کارگران آغاز شد و اکنون شش ماه حقوق ما پرداخت نشده و این واحد تولیدی از تیر ماه تعطیل شده است.
فردین اضافه کرد که کارگران خواستار بازگردانده شدن لاستیک البرز به بخش دولتی و بازگشت روزهای طلایی این کارخانه شدند که روزی ۷۰ تا ۸۰ تن تولید روزانه داشت.
اتحادیه آزاد کارگران ایران در گزارش خود از این حرکت صنفی کارگران لاستیک البرز نوشت: کارگران از ساعت هشت صبح تا ۱۵ بعدا از ظهر یکشنبه در مقابل وزارت کار دست به تجمع زدند.
بر اساس اطلاعیه این تشکل، کارگران لاستیک البرز پارچه نوشته هایی را بر نرده های وزارت کار نصب کرده و روی یکی از آنها نوشته بودند: آقای وزیر شش ماه حقوق نگرفته ایم، شما چطور؟
این گزارش حاکی از آن است که پس از تجمع کارگران در مقابل وزارت کار و امور اجتماعی، دو تن از معاونان وزیر کار و امور اجتماعی میان کارگران رفتند واعلام کردند که پیگیر کارهای شما هستند. اما کارگران این وعده ها را قبول نکردند و خواهان پرداخت دستمزدهای خود شدند.
در این میان، در شرایطی که گودرز کریمی، مدیر کل صندوق بیمه بیکاری وزارت کار و امور اجتماعی به خبرگزاری کار گفت که مکاتبات لازم با نهاد ریاست جمهوری برای برکناری کارفرما انجام گرفته است، فردین معتقد است که کارگران امید چندانی به تحقق قول های مسئولین دولتی ندارند، زیرا در گذشته نیز قول های داده شده بود که انجام نشدند
وی گفت : ما دیگر هیچ حرفی را باور نمی کنیم.
فردین احتمال داد که در صورت تحقق نیافتن وعده های مسئولین، اقدامات اعتراضی دیگری از سوی کارگران انجام شود.
پیش از این نیز، کارگران این کارخانه بحران زده، بارها، از جمله در تیر و فروردین، دست به اعتصاب و یا حرکت اعتراضی کردند. در یکی از این اعتراضات کارگری، پس از آنکه صدها کارگر در ۲۴ فروردین ماه، جاده تهران - اسلام شهر را بستند، ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی به کارخانه لاستیک البرز حمله کردند.
در جریان این حمله، حدود ۱۴۰ کارگر بازداشت شدند؛ اقدامی که انتقاد تشکل های کارگری را به دنبال داشت.
بازداشت شدگان در پی دو روز در مقابل تعهدنامه آزاد شدند.
بهروز کارونی